Här kommer den förbluffande sanningen: utan köpare har du inget företag.

Varför marknadsföra sitt företag?

Ibland är det viktigt att ta ett steg tillbaka och fundera på varför du gör saker. När något blir norm är det lätt hänt att göra saker på samma vis som du alltid har gjort utan att reflektera över varför det blev så från första början.

När det gäller marknadsföring kan det vara nyttigt att fundera på varför du gör vissa aktiviteter och vad det är du vill uppnå med dessa. Bästa sättet att utvärdera om något fungerar är trots allt att mäta hur väl det möter målet.

Vad är syftet?

Det kan tyckas självklart men det är ändå viktigt att göra ett tydligt avstamp innan jag fortsätter. Här kommer den förbluffande sanningen: utan köpare har du inget företag.

Det kan tyckas självklart, men ändå är det många som lägger allt fokus på att utveckla sin tjänst eller produkt utan att lägga en tanke på hur de ska få kunder. Att driva ett företag innebär för det mesta att vår ekonomiska försörjning hänger på hur bra det går för företaget. Vi kan vara duktiga inom ett hantverk, vi kan leverera tjänster till andra, vi kan framställa produkter och dela vår expertis men om vi inte har köpare så är det omöjligt att driva ett hållbart företag.

Vad är marknadsföring, egentligen?

Om du har turen att vara ensam leverantör i ett område med tillräckligt med potentiella kunder som redan känner till dig så kan jag bara gratulera, du behöver inte göra särskilt mycket mer än att hålla dina kunder nöjda och hänga med i eventuella förändringar. För de flesta andra är det viktigt att på ett eller annat sätt arbeta smart för att få köpare att välja just dig.Marknadsföring

Din marknadsföring kan handla om att du måste nå ut i ett större geografiskt område, det kan handla om att du har konkurrenter som erbjuder något likvärdigt eller så kan det handla om att du erbjuder något som dina potentiella kunder inte känner till.

Det räcker inte med att ha en tjänst eller produkt som vi själva tror på, det måste även kommuniceras till potentiella köpare så att tillräckligt många väljer att betala för det. Marknadsföring handlar i sin enkelhet om kommunikation för att sälja.

Grönsakshandlaren som lägger upp de finaste grönsakerna längst fram gör det, liksom han som ropar ut dagens erbjudande till förbipasserande. Företagen som skickar ut produktkataloger gör det, liksom företagen som kommunicerar via TV-reklam. Även det mindre företaget som annonserar i tidningen gör det, precis som företaget som ber sina tidigare kunder om de kan ställa upp som referenser.

Marknadsföring handlar inte om att lägga pengar på att synas i medier, det handlar om kommunikation som leder till försäljning.

Vad har du gjort för att sälja hittills?

Var kommer dina kunder ifrån? Kartlägg dina senaste kunder. Var det referenser, kampanjer, personligt möte eller något annat som fick dem att komma till dig?

Digitalisering handlar inte om att byta riktning utan om att bredda vägen

Det mindre företagets digitala värld

Ändrar sig världen allt snabbare eller är det bara som det känns? På mindre än 10 år har vi fått teknik som har gjort det möjligt för oss att få tillgång till information och personliga nätverk ögonblickligen oavsett var vi befinner oss. Men det räcker inte där, vi har vant oss vid det så till den grad att vi har svårt att tänka oss att vara utan.

De flesta har idag tillgång till internet, de är med i minst ett socialt nätverk och de har antingen en smartphone eller en läsplatta. Vi har ändrat en stor del av våra personliga vanor utifrån de nya förutsättningarna men hur är det med våra företag?

Sime 2014 i Stockholm har bjudit på tankar från några av de företag och individer som var och är delaktiga i den stora digitala förändringen som vi alla upplever. Och, ja det mesta pekar på att världen numera faktiskt ändrar sig i allt snabbare takt.

Vad innebär detta för det mindre företaget?

Oavsett storlek så måste företag idag förhålla sig till en snabbt föränderlig värld. Det vi tar för givet idag kan vara helt omkullkastat imorgon. Det gäller att se vad som är på gång i god tid så att man snabbt kan anpassa sig innan det är försent.

Vår historia erbjuder mängder med exempel på branscher som inte längre existerar. Företag som stod så starka att de inte kunde tänka sig att något skulle kunna putta omkull dem.

Umgås utanför din bransch

Eftersom innovation föds i mötet mellan olika idéer är risken stor att det som kommer förändra din industri radikalt kommer från en helt annan sektor. Det kan komma från något du inte ens hört talas om.

Nyfikenhet på andra branscher hjälper dig att se hot, men kan framförallt synliggöra möjligheter för dig som du annars inte hade sett.

Avsätt tid för inspiration

Dagens småföretagaree har mycket att vinna på att investera en del av sin tid för att sätta sig in i ny teknik. Internet erbjuder tillgång till all tänkbar information om digital innovation.

Tid är en bristvara som egen men så lite som en kvart i veckan kan öppna upp en helt ny värld av tankar och möjligheter. Du kan se på inspirerande föredrag på TED talks, läsa tech-magasin som Wired eller TechCrunch eller för all del läsa svenska Internetworld.

Våga öppna upp för förändring

Förändring är bland det mest skrämmande som finns. Det är mänskligt att känna oro inför det som är obekant och ju bättre man är på det man gör desto svårare blir det att prova något nytt.

Familjeföretag som har funnits i generationer besitter en ovärderlig kunskap men den kan snabbt falla i värde om den inte kombineras med nya strömningar. Lyssna på de idéer som nya medarbetare kommer med och fastna inte i invanda spår.

Ta reda på vad ni kan och håll fast vid det

Det kan tyckas motsägande att först säga att man ska tänka nytt för att därefter säga att man ska hålla fast vid det man kan. Styrkan ligger i att kunna ta vara på sin expertis och med hjälp av nya idéer göra det ännu bättre.

Digitalisering handlar inte om att byta riktning utan om att bredda vägen. Mike Hecker, Nespressos första marknadschef, formulerade det på ett talande sätt “Ta reda på vad som är din butiks digitala motsvarighet till att erbjuda din kund ett glas champagne?”.

Digital ångest och oro för framtiden

I den takt som det digitala utvecklas är det helt naturligt att känna ångest över att inte hänga med. Det du ska vara orolig för är om du INTE känner någon ångest. Risken är att du ganska snart har halkat efter. Dagens företagare måste ständigt vara beredd på nya förutsättningar men samtidigt ta det med ro.

Försök att lita på att den osäkerhet du upplever nu är något som alla upplever. Det viktigaste är inte att du går först men var beredd att följa efter när stigen börjar bli upptrampad.

 

Sime Stockholm 2014

Idag är dagen äntligen här då jag ska få ta del av det senaste tankarna och den mest aktuella kunskapen om digital utveckling. Vad innebär den snabba utvecklingen av teknik för vårt samhälle och för oss som företagare? Det är dags för Sime 2014.

Under dagen kommer jag att delta i ett antal workshops och föreläsningar och träffa andra som brinner för medier och marknadsföring. Befinner du dig på Sime idag eller imorgon? Jag träffas gärna för att dela erfarenheter.

Leta gärna upp mig i appen eller kontakta mig på Twitter @ustikka så möts vi över en kaffe

Destinationsmarknadsföring

Konsten att marknadsföra en stad

Som stad är det viktigt att marknadsföra sig gentemot turister, företag och individer för att bli en attraktiv stad att besöka och flytta till. Det är en blandad skara som ska nås och tilltalas av budskapet vilket gör att kommunikationen behöver anpassas därefter.

Under mitt besök i San Francisco fick jag möjlighet att lyssna på representanter från San Francisco-stad och hur de arbetar med sin marknadsföring. För dem är det självklara målet att placera staden som ledande inom destinationsmarknadsföring.

Marknadsföring idag handlar om att lyssna och föra dialog med målgrupper. Vi ser företag utveckla produkter utifrån vad kunderna efterfrågar. Vissa går till och med så långt så att de låter kunderna designa sina egna produkter som till exempel Nike.

Dialog för att möta behov

En av de viktigaste verktygen för att marknadsföra en stad är därför möjligheten att lyssna på vad som sägs. I San Francisco har man tydligt arbetat med denna del. Strax efter bombattacken av Boston Marathon skulle San Francisco vara först ut med att anordna nästa stora lopp Bay to breakers. Många var oroliga och som stad var det viktigt att visa att man var delaktig i den oro som många kände.

Genom att följa konversationen online i bland annat sociala medier kunde staden förstå vad folk tänkte och kände inför loppet. Det gav dem en chans att kommunicera därefter, hantera situationer och svara på frågor när de uppkom.

San Francisco och framtidens destinationsmarknadsföring

Vid frågan om vad som är framtidens utmaning inom destinationsmarknadsföring blir svaret från San Francisco utan tvekan att bli ännu bättre på att förstå vad olika målgrupper efterfrågar. Även som stad måste dialogen stå i centrum för de marknadsföringsinsatser man genomför. Oro, missnöje och problem som inte hanteras sprider sig snabbt och kan snabbt försämra en stads rykte.

Många städer håller sina dörrar öppna för dialog med innevånare, näringsliv och turister men det är inte många som deltar i den dialog som redan pågår.

Dialogen pågår online där både bra och dåliga upplevelser ventileras och snabbt blir etablerade sanningar. I en tid där sociala medier erbjuder alla en röst som hörs står den formella kommunikationen med staden och tidningarnas debattsidor i stark kontrast. Att lyssna och vara tillgänglig där olika grupper befinner sig blir därför en viktig del av att marknadsföra en stad.

För San Francisco handlar nästa steg om att driva dialogen och uppmuntra engagemang från de olika grupperna. Den största investeringen kommer därför ligga i att sätta upp och utveckla system för att lyssna och känna av vad som sägs online. De är av övertygelsen att städer kan lära sig mycket av de företag som redan använder verktyg för dialog online.

Vad varje stad bör veta

Det är lätt att som stad tänka att medborgardialog är en naturlig del av vad en stad gör men att det inte är marknadsföring. Därför skiljer man på budgeten mellan det ena och det andra. Städer är inte ensamma. På samma sätt ser man i näringslivet företag som håller fast vid att skilja mellan produkt och marknadsföring.

De företag som leder utvecklingen av marknadsföring idag sticker ut genom att de har förstått att det idag är kunderna som står vid rodret. De har därför öppnat upp för dialog och satt kunden allt mer central i beslutsfattandet. Delaktighet blir engagemang vilket leder till den bästa marknadsföring du kan få – andra som talar väl om dig.

Som stad kan det vara värt att utvärdera sina insatser på samma sätt. Det gäller att se till helhet och förstå hur det vi gör hänger ihop med det vi kommunicerar. På så vis blir det logiskt att budget och övriga resurser kan vara bättre investerade på annat än kampanjer.

Vilka tankar har du kring destinationsmarknadsföring? Vilka städer gör det rätt? Berätta gärna i kommentarerna.

Mängder med data

Det är inte storleken på din data som räknas

E-handeln i Sverige står och stampar medan andra länder rusar förbi. Hur är det möjligt i ett land som står för så mycket innovation på det digitala området? Idag har jag besökt föreningen E-handelsstaden Borås frukostmöte “Svensk digital handel visar vägen”. 

Det är intressant att ta del av det Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, har att säga. All statistik pekar i en riktning där digital handel får en ökad betydelse för varje år som går. Därför är det förvånande att se att det är så många handlare som inte har följt med in i detta.

Vi handlar som vi lever

Den stora förändringen ligger i våra fickor. Med vår mobiltelefon är vi ständigt uppkopplade och får tillgång till både information och kontaktnät. Det är enkelt att söka och det är enkelt att fråga.

Som handlare har du helt andra förväntningar på dig från dina kunder idag. Syns du inte på rätt plats och vid rätt tillfälle så finns du inte.

Vi lever både online och offline

Mer och mer köp slutförs online men även när konsumenter befinner sig i en fysisk butik har företagets närvaro på internet avgörande betydelse. Ett par touch bort ligger all information kunden kan önska sig. Hur står sig produkten mot andra, vad kostar den hos konkurrenterna, vad tycker andra om den och är det några av vännerna som har köpt den är bara några av alla frågor som de kan få svar på.

Mängder med data ger mängder av möjligheter

Allt som görs på internet kan lämna spår som går att följa. När spåren sparas blir det datapunkter som kan användas för beräkning. Riktad marknadsföring handlar om att försöka nå rätt personer utifrån deras beteende på internet.

Möjligheten att digitalt lagra och bearbeta data gör att man som företag inte längre behöver gissa. Utan att behöva röra ett finger kan istället system räkna ut vem som är mest benägen att köpa en viss produkt och därefter se till så att just den personen får se innehållet.

Förstadiet av Big Data

Möjligheten att mäta och leverera relevant innehåll utifrån det som konsumenter efterfrågar hänger samman med vad många kallar Big Data. Genom att samla in så mycket data som möjligt kan man beräkna vad man ska göra. Ålder, ort, intressen, vänner och besökta siter kan t.ex. ge en fingervisning om hur din kund fattar sina beslut

Det här har lett till vilda västern i våra digitala kanaler. Möjligheten att finna guld leder till att handlare gräver överallt. Om du har besökt en produktsida så ser handlaren till så att produkten syns överallt för dig. Om du tillhör en viss åldersgrupp så möts du av en viss typ av annonser var du än befinner dig. Det här sker även i sammanhang då det kan vara helt fel.

Det är inte storleken på din data som räknas, det är vad du gör med den

Precis som i all analys så ligger det största värdet i att jämföra samband mellan olika datapunkter. Enkel statistik säger egentligen inte så mycket. Även om 80% av dina kunder är 18-25 år så betyder inte det att du ska satsa stenhårt på det segmentet.

Tittar du närmare så kan du upptäcka att de 18-25-åringar som köpt av dig även är intresserade av spel och använder sin mobil oftare än andra. Du kanske ser att de har besökt en viss sida mer än fem gånger under den senaste veckan. De gillar redan er sida på Facebook och har ställt minst en fråga på Twitter.

Träffa rätt

Det är genom att korsköra din data som du kan leverera relevans. Ett erbjudande vid rätt tillfälle ses då sällan som något störande utan snarare som en välkommen tjänst.

Ovälkommet blir det när jag av nyfikenhet kollat upp något en gång och därefter inte ser något annat under den följande veckan. Eller när jag som singel förväntas vara intresserad av datingtjänster i samma stund som statusen ändras.

Segmenteringen krymper

Vi är så vana vid att tänka i segment inom marknadsföring så att vi har svårt att se något annat alternativ. Vi söker efter ett segment som tycks ha köpkraft och behov och lägger därefter alla resurser på att det segmentet ska bli lockad att köpa.

Ett stort segment som kan tänkas köpa är det bästa segmentet att satsa på. Ett litet segment ger inte tillräckligt stort underlag för försäljning och att hantera flera små segment är för de flesta omöjligt. Men då har vi helt uteslutit möjligheten med digital lagring och bearbetning av data.

100% personligt

Tänk om du skulle kunna ge varje person en personlig upplevelse av ditt företag utifrån den givna situationen. Tänk om storleken på dina segment var ett – en individ, en upplevelse.

Inom en snar framtid kommer vi troligtvis se många företag som ställer om till detta tänk. I USA är det redan en del företag som arbetar smart för att presentera relevans på ett mer sömlöst sätt för individer. Det leder till helt nya tjänster för konsumenter och nya affärsmodeller för företag.

Hur kommer vi ikapp i Sverige och i Borås?

Vår främsta styrka och vår främsta svaghet är tyvärr den samma – vi kan det här med distanshandel. Med den glesa befolkning vi har i Sverige så har vi länge haft en idealiskt marknad för postorderförsäljning. Vi kan logistik och vi kan katalog. Vi vet hur vi ska utforma erbjudanden som lockar så många som möjligt till köp och vi vet vad som säljer mest under olika säsonger. Bäst av alla är vi i Borås.

Men är digital handel verkligen en förlängning av postorder? Jag är inte så säker. Postorder handlar om att hitta produkter som så många som möjligt vill köpa. Det handlar om att arbeta utifrån säsonger så att så många som möjligt lockas till köp. Men det saknar ett tydligt fokus på individen. Ge kunden det hon vill ha när hon vill ha det.

Dags att ställa om

Det kan tyckas enkelt att ställa om men i en stark kultur är det allt annat än enkelt att driva igenom en stor förändring.

Under frukostmötet idag nämndes utbildning inom digital handel som en viktig aspekt för fortsatt utveckling av Borås. En annan del är att lyfta diskussionen om den digitala handelns betydelse och omfattning. Digital handel handlar inte bara om att sälja över internet utan även om att som fysisk butik finnas tillgänglig online.

Om vi vill ligga i framkant så måste vi ställa oss i främsta ledet. Jag tror att vi behöver ge näring till en digital kultur för att kunna sätta Borås på kartan som e-handelsstad. Vi behöver arbeta nerifrån och upp och i alla branscher. Till viss del tror jag att vi i Borås måste vara beredda att börja om och släppa vad vi en gång var.

Vad tycker du? Jag är jättenyfiken på om det bara är jag som ser en stor skillnad mellan postorder och digital handel. Berätta gärna i kommentarerna vad du tycker.

synlighet, trovärdighet och tillgänglighet

Synlighet, trovärdighet och tillgänglighet i sociala medier

Igår fick jag chansen att diskutera med en grupp marknadsförare om sociala medier och hur man kan utvärdera sina insatser. När det blir lätt att mäta ställs det också högre krav på mätbarhet, så hur gör man? 

Det finns inget bättre än att få möta människor med andra perspektiv. Jag möter mycket mindre företag och har fått lära mig om de svårigheter de möter när de ska hantera sin marknadsföring. Igår fick jag istället chansen att utbyta tankar med erfarna marknadsförare som kunde lyfta fram helt andra frågor.

Kan man mäta sociala medier?

Det är inte ovanligt att försäljningssiffror väger tyngre än mjuka värden som varumärke. Genom år av beprövade metoder vet vi att varumärken är viktiga men i kampen om budget söker vi gärna svar på hur vi kan mäta våra insatser.

Sociala medier debatteras friskt i olika sammanhang och ett av dem är affärsnyttan. Är det verkligen lönsamt som företag att ha en närvaro i sociala medier? Det handlar om att förstå mediet och att veta vad syftet är. Det mesta online kan mätas men många fastnar för de kortsiktiga resultaten i form av försäljning men hur är det med andra värden?.

Varumärke och försäljning

Under förmiddagen diskuterade vi bland annat vikten av att skilja på strategi och mätbarhet. Även om vi mäter vilken försäljning som genereras av sociala medier så innebär det inte att vi strategiskt ska fokusera på säljkampanjer. Långsiktigt varumärkesarbete behövs och den måste få lov att ta tid.

Vill du läsa mer om mätbarhet så kan du läsa Att mäta för att veta – sociala medier  där jag samlat några av min tankar kring ämnet. Här nedan har jag lagt in presentationsmaterialet som jag använde igår.

Stort tack till deltagarna i Executives’ Global Network i Göteborg.

Tack även för hjälpen jag fick på Twitter när jag ville ha mer information om verktyg för mätbarhet Håkan , Joakim och Linus

De samlade länkarna till olika verktyg:

http://www.hubspot.com
http://www.exacttarget.com
http://hootsuite.com
http://www.social-searcher.com
https://app.buzzsumo.com
http://twittercounter.com
http://www.socialmention.com

Mätbarhet

Att mäta för att veta – sociala medier

Det är så lätt hänt idag när vi kan mäta insatser ner till minsta öre att vi blir skeptiska till det som inte är direkt mätbart. En banner-annons, en AdWords-kampanj eller ett nyhetsbrev kan ge direkta försäljningssiffror, och i kampen om en satt budget är det lättare att motivera det som går att bevisa.

En kvalificerad gissning

Det vi glömmer är att marknadsföring för inte så längesedan var nästan uteslutande en gissningslek. Visserligen en ytterst kvalificerad gissningslek, med spelare som spenderat år för att till fullo förstå marknader, men ändå en gissning.

Men är det verkligen bara en gissning när det gång efter gång har fungerat? Att fokusera på det som driver försäljningssiffor och hoppa över det som inte går att bevisa är som att skicka ut ett säljteam och strunta helt i varumärkesarbetet. Om Levi’s knackat dörr för att sälja 501:or hade de verkligen blivit lika ikoniska? Kanske, men hade du vågat chansa på det?

Varumärkesarbete som skapar upplevelser

Sociala medier handlar om varumärkesarbete. Det är att jämföra med att välja färger, tonalitet och modeller för sin kampanj. Vilken känsla vill vi skapa? Men det handlar också om service, lyhördhet, gemenskap och delade värden. Det handlar om den samlade upplevelsen du ger som företag.

Mätbarhet för att utvärdera strategi

Vi kan mäta våra insatser i sociala medier. Vi kan mäta hur mycket vi gör, hur många som ser och engagerar sig i det vi har gjort, och vi kan följa resultaten ända ner till försäljningssiffror. Varumärkesarbete är inte så mycket av en gissningslek längre.

Men med målet att förbättra försäljningssiffrorna är det lätt att tänka att strategin måste följa målet. Vi är vana vid att säljkampanjer, kupongerbjudanden och lanseringserbjudanden används för att driva och mäta försäljning. Varumärkesarbete är något som i bästa fall har kunnat utvärderas i efterhand.

Sälj på rätt sätt i sociala medier

Idag kan vi bevisa att varumärkesarbete säljer genom att mäta. Det innebär att mätbarhet inte längre handlar om att anpassa strategi efter mål, det handlar om att utvärdera de satta strategierna.

Eftersom jag framförallt hjälper mindre företag med brist på resurser så reagerar jag ofta på frasen “sälj inte i sociala medier”. När en ansträngd budget ska sättas så är det svårt att värdesätta något så mjukt som varumärke. Därför föredrar jag att lyfta diskussionen till att handla om att sälja på rätt sätt i sociala medier.

Du är den du är

Du vill ha rätt kunder och kunder vill hitta rätt företag för dem. Eftersom det är lättare än någonsin för kunder att hitta rätt så det borde vara lätt för dig att få rätt kunder.

Internet har samlat all världens kunskap och alla våra nätverk på en och samma plats. Som kund kan vi idag läsa på, utvärdera vad vi söker och välja utifrån rekommendationer. Vi väljer det som känns rätt. Som marknadsförare behöver du därför börja med att sätta grunden. Du måste göra det enkelt för potentiella kunder att hitta dig genom att röja eventuella hinder.

Synlighet, trovärdighet och tillgänglighet

Varje hinder vi möter gör oss mer osäkra och får oss att leta efter andra alternativ. Om vi inte känner igen företaget, inte hittar någon som har något att säga om dem och det dessutom är svårt att få tag på dem så börjar varningsklockorna ringa.

Därför behöver vi som företag se till så att vi syns ofta och på rätt ställen, att det är lätt för andra att prata om oss och att vi finns tillgängliga när vi är önskade. Synlighet, trovärdighet och tillgänglighet utgör därför en bra grund för att mäta dina insatser i sociala medier.

Mät insatser, genomslag och resultat

Du kan mäta på tre olika nivåer: vad du har gjort, vad det ledde till och vilka resultat du fick. Du kan använda de inbyggda verktygen som erbjuds av de olika medierna men det finns också en mängd externa tjänster som kan hjälpa dig utvärdera och ge dig ett samlat grepp.

Du kan utgå ifrån kvantitet men glöm inte att även utvärdera kvalitet. Det är inget värt om du har 10 000 som gillar din facebooksida om de inte samtidigt tillhör någon av dina målgrupper.

Kom igång att mäta

Börja med att se över insatser i respektive kanaler. Vilka sociala medier syns ditt företag i, vilka nätverk i form av följare har ni, och hur ofta brukar ni kommunicera genom respektive kanal med inlägg, tweets m.m.? En viktig aspekt är att se över hur mycket tid som läggs i varje kanal. Det må vara gratis men det tar tid.

Nästa steg handlar om vilket genomslag insatserna får. Vilken räckvidd har inläggen d.v.s hur många är det som ser det ni gör? Vilket engagemang får ni i form av delningar, kommentarer och gillanden? Tas det någon form av aktiv kontakt med företaget som t.ex frågor på facebooksidan, mentions på Twitter eller trafik till hemsidan?

Det sista steget handlar om resultat och att se över om man verkligen har uppnått ökad kännedom, trovärdighet och tillgänglighet. Det kan naturligtvis göras genom traditionella marknadsundersökningar i form av enkäter, intervjuer och fokusgrupper men det går också bra att göra en innehållsanalys.

Genom att följa olika ämnen i sociala medier (ett minimum ditt företags namn) så kan du se hur ofta ni nämns, i vilka sammanhang och vad som sägs. Upplevs ni som trovärdiga och tillgängliga eller är det mycket klagomål om service och kvalitet? Följdfrågan blir naturligtvis hur kan det göras bättre?

Försäljning

Det slutgiltiga målet med allt vi gör är att sälja bättre men du måste vara beredd på att ett långsiktigt varumärkesarbete tar tid. Genom att följa den trafik du får från sociala medier så kan du se om det leder till uppfyllda mål så som nedladdningar, prenumerationer på nyhetsbrev eller rent av köp.

Varje kontakt som tas tyder på att ni erbjuder något av intresse. Besökaren kanske inte är en kvalificerad köpare nu men vad är det som säger att han inte kan bli?

Sociala medier kan hjälpa dig att möta de förväntningar som kunder har, de kan hjälpa dig att röja hinder och stärka ditt varumärke men precis som med allt annat handlar det om kvalitet. Därför måste du utvärdera regelbundet och anpassa därefter.

Det bästa du kan göra är att väla de medier som passar dig och testa dig fram. Du kan lära dig oerhört mycket om dina målgrupper bara genom att utvärdera det du gör.

synas hela tiden

Når du fram till dina målgrupper?

Traditionellt har man i marknadsföring tagit reda på var man kan hitta sin målgrupp för att därefter ta reda på när och hur ofta man ska synas i det valda mediet. Idag är det lättare än någonsin att nå ut men det är betydligt svårare att nå fram till sina målgrupper . Så hur gör man för att nå fram i bruset?

Målgrupper

 

Häromdagen frågade jag småföretagare vilken typ av marknadsföringsbok som de saknar i bokhyllan och vilka frågor de söker svar på. En av frågorna handlar om målgrupper och hur man kan nå fram till dem.

Internet har gjort det enkelt för alla att nå ut med sitt budskap men det är samtidigt väldigt svårt att nå fram. Så, när och var kan du som företagare nå fram till olika målgrupper?

När handlar inte om en tidpunkt

Det har alltid varit en fördel att vara relevant för att nå hela vägen fram. Chipsreklam lockar helt enkelt mer en fredagkväll än en tisdagmorgon. Det är därför lätt att tänka att det är tidpunkten som är viktig.

Men när handlar inte lika mycket om en tidpunkt för dig som företag som det handlar om när/i vilken situation din potentiella kund är mest mottaglig. Det gäller därför att ha bra koll på de situationer som just dina målgrupper möter.

Det ska kännas rätt

De flesta skriver under på att de inte litar på reklam som källa för sina beslut. För att jag som kund ska fatta beslut om köp måste det därför kännas rätt. När det är enkelt känns det tryggt men för varje extra steg jag får ta känns det mer osäkert.

Det handlar om synlighet, trovärdighet och tillgänglighet

Osäkert blir det när jag aldrig har sett företaget tidigare, ingen kan säga något om dem och det är svårt att komma i kontakt med dem. Om däremot en vän rekommenderar ett företag som jag redan känner till och som jag enkelt kan komma i kontakt med, så spelar det mindre roll att jag inte varit där tidigare.

Att veta var du ska synas handlar om att röjja hinder för dina målgrupper:

  1. Var kan ditt varumärke synas regelbundet för att kännas bekant?
  2. Var ska du synas för att öka din trovärdighet?
  3. Var ska du finnas för att göra dig tillgänglig för potentiella kunder?

Inget enkelt svar på frågan

Överger ungdomar Facebook, är Twitter bara för en liten grupp kändisar och lägger småföretagare verkligen tid på LinkedIn? Svaret är tyvärr att det inte finns något självklart svar eftersom alla beter sig olika och tendenserna skiftar allt för ofta för att vi ska kunna hänga med.

Bästa tidpunkten för inlägg och annonsering varierar också. Som företagare är det bästa du kan göra att regelbundet kolla vad som fungerar och anpassa därefter. Våga testa och glöm inte att mäta.

Ett bra exempel på hur svårt det kan vara att gissa rätt är ett företag (minns inte namnet nu) som riktade sig till nyblivna mammor. Deras tanke var att föräldralediga mammor var uttråkade hemma på dagarna och därför enkla att nå via sociala medier. Efter en rad tester visade det sig att den bästa tiden var mitt i natten. Mammorna passade då på att kolla sina sidor när de var uppe för att amma.

När och var är det bäst att synas?

Det är bäst att synas när du är önskad men det är bra att synas hela tiden.

Dina målgrupper befinner sig lite överallt. Fördelen är att när de söker något så hittar de. De kollar upp företag som de har hört talas om, de frågar vänner om tips och de söker lokalt eller på nätet. Om du finns att hitta, så hittar de dig.

Ditt jobb är att röjja hinder för dem. Var synlig ofta och på olika platser så att de känner igen ditt varumärke. Gör det enkelt för andra att dela det du gör och vilka erfarenheter de har av ditt företag. Var framförallt tillgänglig där du förväntas vara det – i de kanaler som du har valt.

När du väljer kanaler är det därför viktigt att du väljer det som passar dig. Välj det du tycker är kul så att du verkligen finns där när du blir kontaktad.

Tips

Fastna inte vid tanken att allt måste vara digitalt. Synlighet handlar lika mycket om tydlig skyltning, bildekaler, sponsring och annonsering.

Trovärdighet handlar om att synas i rätt sammanhang. Det kan vara som talare på ett branschevent, rådgivare i en tidning eller genom att du tilldelas ett pris.

Tillgänglighet online är något som många företag behöver bli bättre på men man får inte glömma betydelsen av det personliga mötet. Öppettider, nätverkande och rätt bemötande över telefon är viktiga aspekter för ditt företags varumärke.

Nu är det din tur

Jag vill jättegärna veta mer om hur du har arbetat med målgrupper. Hur vet du när, var och hur du ska kommunicera med dem? Skriv gärna ett par rader i kommentarsfältet.

 

 

Har du en fråga som du skulle vilja diskutera eller få svar på? Skicka då gärna in dina frågor till mig. Alla som bidrar får inblick i mitt arbete med boken och kan ta del av delar av innehållet innan boken publiceras.
Ställ din fråga

Rankly.io

Hur väl rankar din site på Google?

Förra veckan fick jag tips om en ny tjänst som gör det enkelt att följa hur din site rankar för specifika sökord. Något som blir allt viktigare för att ditt företag ska kunna nå fram till potentiella kunder som söker efter det du kan erbjuda.

Jag testade Rankly.io i helgen och det var enkelt att komma igång. När du har skapat ditt konto lägger du in den hemsideadress du vill följa och vilka sökord du vill hålla koll på. Rankly.io samlar då in datan och presenterar vilken placering din sida får vid sökning på respektive sökord. När det är klart får du ett mail. Allt presenteras i en graf så att du kan följa hur placeringen ändras över tid och snabbt se ifall du behöver åtgärda något.

Testa gratis under Betaperioden

Tjänsten ligger ute i Beta nu och oavsett om du har en, tio eller 100 webbplatser som du vill hålla under uppsikt så kan du just nu testa helt utan kostnad. Jag skrev upp mig förra veckan och ser nu fram emot att se om Rankly är rätt verktyg för att hjälpa mig följa hur väl mina klienters webbplatser och min egna sida klarar sig i konkurrensen.

Why marketing is nothing but sheep's clothing

Why marketing is nothing but sheep’s clothing

Marketing is hard. In fact, marketing is getting harder to grasp for every year, month and day that passes, and yet it’s so easy once you crack the code.

When I think about marketing I like going back to basics, and for me that means going back in time.

When you think about it, people only started exchanging products and services when they could see a value in having an expert deliver instead of doing the work themselves. “I’ll fix your roof if you put food on my table”, would be a fair exchange.

It was all based on trust. As a professional your biggest competitor would most likely be the customer himself. If he didn’t trust you to do a better job than he could do himself, you wouldn’t get the business. Your reputation was everything and no marketing in the world could fix that for you.

Why did marketing become important?

When people moved to cities it became easier to buy from someone else. Some would choose based on price, others based on quality while for others easy access would be more important.

For businesses this was both a threat and an opportunity. The natural thing to do was to expand your market and to think about how to position yourself. As a result product, price, place and promotion, the 4 P’s of marketing, became the paradigm that marketers have been following since.

The importance of image

Fast forward to what we’ve been used to see as modern day marketing, a time where image is everything, and the best way to position yourself is to steer the way people think about you.

Marketing and PR professionals have done their best throughout the years to shape their companies’ image. The look and feel of the company profile would tell people what to expect. Small changes to the profile could make a big impact.

“What do we communicate with our promotional material and what do media communicate about us?”

When opinions went south, an appropriate PR campaign or a change in the brand message could turn the tide. As long as a majority of people’s touch points were positive and coherent, the brand image would be fine.

Nothing but a wolf in sheep’s clothing

Being a marketing professional myself I do my best to understand what the customer wants and how to communicate with him. I love working with words, visuals and relationships to create a brand that people can relate to.

“I’m passionate about doing what I can in shaping the image, but the company itself is shaped by people. Every single employee plays a part in creating the customer experience, even the ones who might not face the customers.”

The way your staff members think, feel and act becomes the identity of your company. A beautiful campaign can instill pride and enhance the way they feel but it can never fully change the group identity.

Improving your company’s profile while neglecting its identity is nothing but sheep’s clothing to your brand.

Identity has become more important than your profile

Internet has made it possible for anyone to share personal experiences publicly. Employees that aren’t proud of their company will tell others; dissatisfied customers will tell others; everyone with a distinctive experience with your brand, good or bad, will tell others.

The time when a message had to be newsworthy or paid for to reach the masses is history. All it takes is one shared experience. That is why everyone’s experience matters, and that is why you as a business owner have to work from the inside out.

Marketing in a new age

A new marketing paradigm has emerged, one where who you are matters more than what you do. Your reputation is everything and there is no marketing in the world that can fix that for you.

When anyone can tell everyone what they think about you we’re back where we started – a small town community where your actions and relationships are what really matter.

Why marketing is nothing but sheep's clothing

Why marketing is nothing but sheep’s clothing

Companies that focus all their efforts on profile and none on identity are struggling today. It doesn’t matter what their carefully crafted message says if the internal incentives tell the employees something else.

If you ask me, branding today is as much about internal communications as it is about external communications. You need to be who you say you are to meet people’s expectations.

Crack the code

To make people talk, you have to exceed expectations. Could it be that good marketing today isn’t about inflated promises but to actually exceed what has been said?

Marketing is about communication. It’s so easy to look at marketing for a solution when the word-of-mouth is getting sour but the question to ask yourself is “Is this a communications problem or just a symptom of something else?”

Take care of business

I believe established brands have a lot to gain simply by looking at their internal incentives and company culture. If your image is hurting it may be because your employees feel indifferent to what they do.

As a start-up on the other hand you need to keep your employees focused and engaged even when your company is growing. Both structure and culture need to incentivize people to do what you say you’re doing.

Marketing itself is quite simple. Today you have access to all the tools you could possibly need to make people aware of your existence. For marketing professionals I identify three areas of importance: visibility, credibility and accessibility.

“Marketing wise you’ve done a good job if people can see you, trust you and get hold of you.”

Much of this can be done online and should be seen as a great opportunity not a threat. If you’re already doing a good job for your clients then transparency should be your best friend.

What are your thoughts?

I’d love to hear what you think. Is marketing getting harder or is it getting easier? What areas of importance have you identified? Please share in the comments.