synas hela tiden

Når du fram till dina målgrupper?

Traditionellt har man i marknadsföring tagit reda på var man kan hitta sin målgrupp för att därefter ta reda på när och hur ofta man ska synas i det valda mediet. Idag är det lättare än någonsin att nå ut men det är betydligt svårare att nå fram till sina målgrupper . Så hur gör man för att nå fram i bruset?

Målgrupper

 

Häromdagen frågade jag småföretagare vilken typ av marknadsföringsbok som de saknar i bokhyllan och vilka frågor de söker svar på. En av frågorna handlar om målgrupper och hur man kan nå fram till dem.

Internet har gjort det enkelt för alla att nå ut med sitt budskap men det är samtidigt väldigt svårt att nå fram. Så, när och var kan du som företagare nå fram till olika målgrupper?

När handlar inte om en tidpunkt

Det har alltid varit en fördel att vara relevant för att nå hela vägen fram. Chipsreklam lockar helt enkelt mer en fredagkväll än en tisdagmorgon. Det är därför lätt att tänka att det är tidpunkten som är viktig.

Men när handlar inte lika mycket om en tidpunkt för dig som företag som det handlar om när/i vilken situation din potentiella kund är mest mottaglig. Det gäller därför att ha bra koll på de situationer som just dina målgrupper möter.

Det ska kännas rätt

De flesta skriver under på att de inte litar på reklam som källa för sina beslut. För att jag som kund ska fatta beslut om köp måste det därför kännas rätt. När det är enkelt känns det tryggt men för varje extra steg jag får ta känns det mer osäkert.

Det handlar om synlighet, trovärdighet och tillgänglighet

Osäkert blir det när jag aldrig har sett företaget tidigare, ingen kan säga något om dem och det är svårt att komma i kontakt med dem. Om däremot en vän rekommenderar ett företag som jag redan känner till och som jag enkelt kan komma i kontakt med, så spelar det mindre roll att jag inte varit där tidigare.

Att veta var du ska synas handlar om att röjja hinder för dina målgrupper:

  1. Var kan ditt varumärke synas regelbundet för att kännas bekant?
  2. Var ska du synas för att öka din trovärdighet?
  3. Var ska du finnas för att göra dig tillgänglig för potentiella kunder?

Inget enkelt svar på frågan

Överger ungdomar Facebook, är Twitter bara för en liten grupp kändisar och lägger småföretagare verkligen tid på LinkedIn? Svaret är tyvärr att det inte finns något självklart svar eftersom alla beter sig olika och tendenserna skiftar allt för ofta för att vi ska kunna hänga med.

Bästa tidpunkten för inlägg och annonsering varierar också. Som företagare är det bästa du kan göra att regelbundet kolla vad som fungerar och anpassa därefter. Våga testa och glöm inte att mäta.

Ett bra exempel på hur svårt det kan vara att gissa rätt är ett företag (minns inte namnet nu) som riktade sig till nyblivna mammor. Deras tanke var att föräldralediga mammor var uttråkade hemma på dagarna och därför enkla att nå via sociala medier. Efter en rad tester visade det sig att den bästa tiden var mitt i natten. Mammorna passade då på att kolla sina sidor när de var uppe för att amma.

När och var är det bäst att synas?

Det är bäst att synas när du är önskad men det är bra att synas hela tiden.

Dina målgrupper befinner sig lite överallt. Fördelen är att när de söker något så hittar de. De kollar upp företag som de har hört talas om, de frågar vänner om tips och de söker lokalt eller på nätet. Om du finns att hitta, så hittar de dig.

Ditt jobb är att röjja hinder för dem. Var synlig ofta och på olika platser så att de känner igen ditt varumärke. Gör det enkelt för andra att dela det du gör och vilka erfarenheter de har av ditt företag. Var framförallt tillgänglig där du förväntas vara det – i de kanaler som du har valt.

När du väljer kanaler är det därför viktigt att du väljer det som passar dig. Välj det du tycker är kul så att du verkligen finns där när du blir kontaktad.

Tips

Fastna inte vid tanken att allt måste vara digitalt. Synlighet handlar lika mycket om tydlig skyltning, bildekaler, sponsring och annonsering.

Trovärdighet handlar om att synas i rätt sammanhang. Det kan vara som talare på ett branschevent, rådgivare i en tidning eller genom att du tilldelas ett pris.

Tillgänglighet online är något som många företag behöver bli bättre på men man får inte glömma betydelsen av det personliga mötet. Öppettider, nätverkande och rätt bemötande över telefon är viktiga aspekter för ditt företags varumärke.

Nu är det din tur

Jag vill jättegärna veta mer om hur du har arbetat med målgrupper. Hur vet du när, var och hur du ska kommunicera med dem? Skriv gärna ett par rader i kommentarsfältet.

 

 

Har du en fråga som du skulle vilja diskutera eller få svar på? Skicka då gärna in dina frågor till mig. Alla som bidrar får inblick i mitt arbete med boken och kan ta del av delar av innehållet innan boken publiceras.
Ställ din fråga