Mängder med data

Det är inte storleken på din data som räknas

E-handeln i Sverige står och stampar medan andra länder rusar förbi. Hur är det möjligt i ett land som står för så mycket innovation på det digitala området? Idag har jag besökt föreningen E-handelsstaden Borås frukostmöte “Svensk digital handel visar vägen”. 

Det är intressant att ta del av det Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, har att säga. All statistik pekar i en riktning där digital handel får en ökad betydelse för varje år som går. Därför är det förvånande att se att det är så många handlare som inte har följt med in i detta.

Vi handlar som vi lever

Den stora förändringen ligger i våra fickor. Med vår mobiltelefon är vi ständigt uppkopplade och får tillgång till både information och kontaktnät. Det är enkelt att söka och det är enkelt att fråga.

Som handlare har du helt andra förväntningar på dig från dina kunder idag. Syns du inte på rätt plats och vid rätt tillfälle så finns du inte.

Vi lever både online och offline

Mer och mer köp slutförs online men även när konsumenter befinner sig i en fysisk butik har företagets närvaro på internet avgörande betydelse. Ett par touch bort ligger all information kunden kan önska sig. Hur står sig produkten mot andra, vad kostar den hos konkurrenterna, vad tycker andra om den och är det några av vännerna som har köpt den är bara några av alla frågor som de kan få svar på.

Mängder med data ger mängder av möjligheter

Allt som görs på internet kan lämna spår som går att följa. När spåren sparas blir det datapunkter som kan användas för beräkning. Riktad marknadsföring handlar om att försöka nå rätt personer utifrån deras beteende på internet.

Möjligheten att digitalt lagra och bearbeta data gör att man som företag inte längre behöver gissa. Utan att behöva röra ett finger kan istället system räkna ut vem som är mest benägen att köpa en viss produkt och därefter se till så att just den personen får se innehållet.

Förstadiet av Big Data

Möjligheten att mäta och leverera relevant innehåll utifrån det som konsumenter efterfrågar hänger samman med vad många kallar Big Data. Genom att samla in så mycket data som möjligt kan man beräkna vad man ska göra. Ålder, ort, intressen, vänner och besökta siter kan t.ex. ge en fingervisning om hur din kund fattar sina beslut

Det här har lett till vilda västern i våra digitala kanaler. Möjligheten att finna guld leder till att handlare gräver överallt. Om du har besökt en produktsida så ser handlaren till så att produkten syns överallt för dig. Om du tillhör en viss åldersgrupp så möts du av en viss typ av annonser var du än befinner dig. Det här sker även i sammanhang då det kan vara helt fel.

Det är inte storleken på din data som räknas, det är vad du gör med den

Precis som i all analys så ligger det största värdet i att jämföra samband mellan olika datapunkter. Enkel statistik säger egentligen inte så mycket. Även om 80% av dina kunder är 18-25 år så betyder inte det att du ska satsa stenhårt på det segmentet.

Tittar du närmare så kan du upptäcka att de 18-25-åringar som köpt av dig även är intresserade av spel och använder sin mobil oftare än andra. Du kanske ser att de har besökt en viss sida mer än fem gånger under den senaste veckan. De gillar redan er sida på Facebook och har ställt minst en fråga på Twitter.

Träffa rätt

Det är genom att korsköra din data som du kan leverera relevans. Ett erbjudande vid rätt tillfälle ses då sällan som något störande utan snarare som en välkommen tjänst.

Ovälkommet blir det när jag av nyfikenhet kollat upp något en gång och därefter inte ser något annat under den följande veckan. Eller när jag som singel förväntas vara intresserad av datingtjänster i samma stund som statusen ändras.

Segmenteringen krymper

Vi är så vana vid att tänka i segment inom marknadsföring så att vi har svårt att se något annat alternativ. Vi söker efter ett segment som tycks ha köpkraft och behov och lägger därefter alla resurser på att det segmentet ska bli lockad att köpa.

Ett stort segment som kan tänkas köpa är det bästa segmentet att satsa på. Ett litet segment ger inte tillräckligt stort underlag för försäljning och att hantera flera små segment är för de flesta omöjligt. Men då har vi helt uteslutit möjligheten med digital lagring och bearbetning av data.

100% personligt

Tänk om du skulle kunna ge varje person en personlig upplevelse av ditt företag utifrån den givna situationen. Tänk om storleken på dina segment var ett – en individ, en upplevelse.

Inom en snar framtid kommer vi troligtvis se många företag som ställer om till detta tänk. I USA är det redan en del företag som arbetar smart för att presentera relevans på ett mer sömlöst sätt för individer. Det leder till helt nya tjänster för konsumenter och nya affärsmodeller för företag.

Hur kommer vi ikapp i Sverige och i Borås?

Vår främsta styrka och vår främsta svaghet är tyvärr den samma – vi kan det här med distanshandel. Med den glesa befolkning vi har i Sverige så har vi länge haft en idealiskt marknad för postorderförsäljning. Vi kan logistik och vi kan katalog. Vi vet hur vi ska utforma erbjudanden som lockar så många som möjligt till köp och vi vet vad som säljer mest under olika säsonger. Bäst av alla är vi i Borås.

Men är digital handel verkligen en förlängning av postorder? Jag är inte så säker. Postorder handlar om att hitta produkter som så många som möjligt vill köpa. Det handlar om att arbeta utifrån säsonger så att så många som möjligt lockas till köp. Men det saknar ett tydligt fokus på individen. Ge kunden det hon vill ha när hon vill ha det.

Dags att ställa om

Det kan tyckas enkelt att ställa om men i en stark kultur är det allt annat än enkelt att driva igenom en stor förändring.

Under frukostmötet idag nämndes utbildning inom digital handel som en viktig aspekt för fortsatt utveckling av Borås. En annan del är att lyfta diskussionen om den digitala handelns betydelse och omfattning. Digital handel handlar inte bara om att sälja över internet utan även om att som fysisk butik finnas tillgänglig online.

Om vi vill ligga i framkant så måste vi ställa oss i främsta ledet. Jag tror att vi behöver ge näring till en digital kultur för att kunna sätta Borås på kartan som e-handelsstad. Vi behöver arbeta nerifrån och upp och i alla branscher. Till viss del tror jag att vi i Borås måste vara beredda att börja om och släppa vad vi en gång var.

Vad tycker du? Jag är jättenyfiken på om det bara är jag som ser en stor skillnad mellan postorder och digital handel. Berätta gärna i kommentarerna vad du tycker.

  • Håller med om att det är stor skillnad på postorder och D-handel. Att sätta individen i fokus är något av bränslet när nu e-handel knyts ihop med butik. Omnikanal. Än viktigare med individen idag när billigast pris är lätt att hitta via nätet. Att locka kunder med endast prislapp kan bli dyrt och kortsiktigt. Det skapar ingen stark relation. Nästa gång kunden handlar kan det finnas någon annan som är billigare. Postorder var också lite som gammelmedia. Ett fåtal kataloger fanns. Dyrtatt nå ut och utmana dessa. Nätet/digitala är mer demokratiskt. Små nischhandlare kan nå ut, ungefär som bloggrörelsen. Dock krävs det volym för att leva på det vilket gör att 80/20-regeln gäller. 20% av handlarna står för 80% av handeln. Mindre handlare slås ut eller slås samman för att kunna växa lönsamt. Hur som helst är det intressanta tider. 🙂

    • Visst är det spännande tider Magnus. Det händer fantastiskt mycket på bara ett år. De förändringar vi kommer se inom bara de närmsta åren är troligtvis mer än vi kan föreställa oss idag.

      Jag gillar din tanke om det demokratiska med Internet. Jag hoppas att fler nischföretag vågar satsa på egna modeller istället för att kopiera det som större e-handlare gör. Ju större företag desto tyngre att vända skutan så där har de mindre företaget en enorm fördel i snabba tider.