4 frågor vid uppdatering av hemsida för småföretagaren

Förra veckan hade jag ett möte med Morgan Larsson på IVT center 7h (Sjuhärad) om företagets webbplats. Det är nu sex år sedan jag designade deras hemsida med hjälp av XHTML, CSS och PHP. Då var företaget ett sidoprojekt till en större satsning inom energieffektivisering. Idag står företaget helt på egna ben med fokus på värmepumpsteknik och service.

När hemsidan byggdes var syftet att ha en närvaro på webben. Viktigast var att informera om adress, öppettider och hur man kunde komma i kontakt med Morgan. Idag har hemsidan en betydligt större betydelse för verksamheten och det är därför dags att ta sig en titt på hur vi på bästa sätt kan få den att leverera utifrån de nya förutsättningarna.

När det kommer till att utveckla en hemsida för ett mindre företag eller en enskild näringsidkare så finns det ett antal punkter som jag anser vara viktiga att tänka på.

Hur ofta är det troligt att företaget uppdaterar sin hemsida?

Om svaret är minst en gång i månaden så kan det vara värt att integrera en blogg i webbplatsen. En blogg med regelbundna uppdateringar kan förbättra sökmotorsoptimeringen och erbjuda besökare värdefull information. Det är värt sin investering i tid. Om svaret är ett par gånger om året kan det ändå vara värt att överväga en bloggintegrering men att minska förväntningarna på uppdateringar genom att döpa om sidan till Resurser, Tips & Råd, Erfarenheter eller Rådgivning. Om det är mer sällan så kan det vara bäst att utelämna bloggen tills vidare för att minska den totala kostnaden.

Vilken närvaro har företaget i sociala medier?

För en del företag faller det sig naturligt att dela med sig av händelser i sociala medier. Facebook, Twitter, Instagram eller Pinterest är med i den dagliga verksamheten och det finns en naturlig dialog med såväl kunder som branschexperter. I de fallen kan det vara en god idé att integrera innehållet från sociala medier även på webbplatsen. Webbplatsen blir levande och besökare kan lära känna företaget genom uppdateringarna. De allra flesta småföretagare har inte den typen av närvaro dock och då är det viktigt som webbutvecklare att kunna hålla igen sin egen entusiasm över vad man kan göra. Om det finns en företagssida på Facebook så kanske det räcker med en ikon som länkar till sidan hellre än statusflöden som uppdateras sällan.

Vilken webberfarenhet har företaget?

Idag kan man med enkla och billiga medel, till och med gratis, föra över en hemsida till en bloggplatform eller content management system (CMS). Dessa system gör det möjligt för någon som saknar webbkompetens att uppdatera sina sidor med nytt innehåll. Det kan handla om regelbundna blogginlägg men också om att exempelvis byta ut erbjudandet på erbjudandesidan. För en egenföretagare är det guld värt att kunna göra detta utan fördröjning och extra kostnader. Ibland möter du dock någon som själv har grundläggande kunskaper i HTML och i de fallen är de verkligen viktigt att tänka över hur ofta webbplatsen kommer att uppdateras. Om uppdateringar sker mer sällan och personen enkelt själv kan ändra text och bild, kan det vara helt överflödigt att förflytta webbplatsen till en plattform.

Vad vill företaget uppnå med webbuppdateringen?

Den allra viktigaste frågan är vad de vill uppnå med förändringen? Många gånger vet företagarna inte själva, de har bara en känsla av att det är dags för en modernisering. Det är väldigt lätt att dras med i känslan av att man måste förnya sig, särskilt när webbutvecklare ringer och poängterar nödvändigheten av detta. I dessa fall är det viktigt att gå tillbaka till kärnan och fråga vilka behov som finns. Ett ansiktslyft är relativt enkelt och kostnadseffektivt att göra. Nya bilder, nya färger och ny grafik ordnas enkelt med CSS och bildredigering. En bloggintegrering tar lite mer tid. Att bygga en helt ny webbplats från grunden kan vara nödvändigt då den befintliga har stora brister i struktur och innehåll men är många gånger helt överflödig. Ibland har den befintliga sidan en hög sökmotorsrankning och då kan det vara värt att behålla grunden för att inte gå miste om den indexering som sökrobotarna redan har gjort.

IVT center 7h

Efter onsdagens möte med Morgan stod det klart att det inte nödvändigtvis är funktionaliteten som behöver en uppdatering utan snarare känslan. Det är med andra ord dags för ett ansiktslyft.

Precis som för många andra småföretagare så handlar den stora utmaningen för Morgan om att få tiden att räcka till. Många moderna hemsidor inkluderar idag en blogg och uppdateringar från de största sociala medierna. Det börjar närma sig praxis att en modern hemsida ska erbjuda dessa funktioner. Tyvärr kan denna typ av integrering stjälpa mer än hjälpa i de fall då företagets facebook-sida uppdateras en gång i halvåret och senaste blogginlägget är två år gammalt. Det är därför av största vikt att tänka igenom de förutsättningar som råder och anpassa därefter. Vad som därtill är viktigt att tänka igenom är vilka framtida behov som kan komma att finnas. Däribland kan den senaste tidens explosion av smart-phones och surfplattor räknas in. En investering i en webbplats som fungerar i olika format kan därför vara väl värt pengarna på längre sikt när allt fler använder andra verktyg än datorer för att söka upp information.

Vilka är dina bästa tips för mindre företag som funderar på en webbplats-uppdatering?