Känner du att du borde göra mer?

Nu är mars här och våren börjar sakta kika fram. Januari och februari är för många företag olidligt långsamma men när mars kommer så känns det som att det börjar ta fart.

Oavsett om affärerna går långsamt eller om allt rusar fram i ett rasande tempo så är det lätt hänt att man upplever bristande kontroll. “Var den där sista-minuten-annonsen en bra investering?”; “Hur mycket pengar har jag lagt på trycksaker i år?”; “Nu har jag tid, men vad ska jag prioritera?”. Som småföretagare är det inte ovanligt att man har en våt filt av massa “jag borde…” som lägger sig över ens axlar och man upplever en ständig stress över att man borde göra mer. En lösning är att ta fram en aktivitetsplan.

Vad är en aktivitetsplan?

En aktivitetsplan listar arbetet som ska göras under året och pekar ut vilken väg som ska tas för att nå fram till målet. Det kan handla om stora projekt som sträcker sig över lång tid, där det är viktigt att man delar upp projektet i mindre uppgifter och ser till att man tar sig framåt. Det kan också handla om löpande eller återkommande uppgifter som annonsering, nyhetsbrev eller årliga evenemang som man deltar i. Det handlar om att veta vad som ska göras, och när. Det handlar om att uppnå resultat men det handlar minst lika mycket om att kunna känna sig tillfreds med det arbete man har genomfört i slutet på arbetsveckan.

Förra veckan levererade jag min första aktivitetsplan till kund. Det är ett enkelt upplägg där vi månad för månad har listat vad som ska göras. Den tar hänsyn till säsong och högtider och planerar i god tid in arbete för exempelvis julkampanjer. Tre punkter som jag har tagit fasta på vid utvecklandet är:

  • Tid
  • Kunskap 
  • Budget

Mina klientens fördelning av ovanstående resurser ligger helt till grund för hur just deras plan kommer att se ut. Somliga har en väl tilltagen budget men varken tid eller kunskap. Andra har tid men har låg eller ingen budget. Några har kunskap men saknar tid, ja, det kan se väldigt olika ut. Mitt mål är att komplettera mina klienter så att de får just det som de har behov av och möjlighet att genomföra.

Nyckeln ligger i att vara realistisk

Med det här upplägget vill jag kunna hjälpa mindre företag med något som många kämpar med att få ihop – en marknadsplan som går att genomföra och som är enkel att följa. Kanske har du själv brottats med jobbiga “borden” och vill återta kontrollen? Om du känner dig osäker på vart du ska börja så får du gärna kontakta mig. Kanske har du andra tips att dela med dig av?

Nu väntar jag med spänning på att få följa mina klienters marknadsföringsår och de resultat som de kan få fram. Det kommer att bli en fantastisk vår – nu när vi äntligen lämnat februari bakom oss.

K