Hur kommer du på vad du ska skriva på Facebook?

#3 Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

För ett tag sedan fick jag positiv feedback för de uppdateringar jag gör på Facebook åt en kund. Följdfrågan blev därefter: hur kommer du på vad du ska skriva på Facebook?

I vanliga fall skulle jag säga att man behöver göra en noggrann analys av den tänkta publiken och komma fram till vilka behov de har, men idag tänkte jag dela med mig av de konkreta knep jag själv använder för att hitta material.

1. Google Alerts är guld värda

Jag börjar med att sätta en Google Alert på relevanta ord som levereras varje vecka. På så vis får jag regelbundna uppdateringar om vad som sker på området.

2. Sök efter intressant innehåll i olika kanaler

Eftersom Alerts bara skickas ut när det är något nytt som kommer upp så brukar jag också göra sökningar med Google, tjänster som t.ex. Mashable och magasin och dagstidningar. Bara för att det är ett äldre inlägg så behöver det inte betyda att det inte längre är intressant.

3. Sök efter kuriosa om aktuella händelser

Ett annat verktyg som jag rekommenderar är Wikipedia. Många tycker om att känna till kuriosa och briljerar gärna med sin nya kunskap på nästa middagsbjudning.  Försök koppla det till något relevant så att dina följare får en anledning att använda sig av kunskapen den närmsta tiden t.ex. “Visste du att dagarna före fettisdagen kallas köttsöndagen och korvmåndagen?”

4. Hitta ett tema för regelbundna inlägg

Tack månadens tipsare - Lunch Direkt

Återkommande inlägg skapar ett balanserat intryck. Jag tror att sidgillare känner av om man tar sin Facebooksida på allvar och ett sätt är att ha ett tema med regelbundna inlägg. Ett sätt att göra det är att varje månad tacka för de tips man fått in. På så vis slår man två flugor i en smäll.

Men hur hinner du med detta?

Jag schemalägger så mycket som möjligt. Bilder, länkar, citat och säsongsbetonat går alldeles utmärkt att planera i förväg. Hellre dela en nyhet som är en eller ett par dagar gammal än att bombardera mina gillare med tio inlägg på samma dag.

Om man dedikerar en dag i månaden så kan man få ganska många inlägg planerade och upplagda.

Ibland kommer idéer när jag är på språng. För att inte glömma av dem så schemalägger jag ett statusinlägg på en gång. Får jag sedan tid över så kan jag fixa till med bild och annat vid ett bättre tillfälle.

Men är inte det opersonligt?

Som företag handlar det om att hitta en balans mellan planerat varumärkesarbete och det spontana. Framförallt är det viktigt att vara effektiv med sin tid, sociala medier kan lätt sluka all tid om man tillåter det.

Genom att planera inlägg som visar på vad företaget står för och vill dela med sig av så frilägger man tid för att verkligen interagera. Att ha schemalagda inlägg innebär inte att man kan lämna sin sida oövervakad resten av tiden. Dialogen är en av de viktigaste funktionerna med sociala medier och något som jag inte rekommenderar att man försakar.

Hur gör du?

Nu är det din tur. Jag är nyfiken på att höra hur du gör. Berätta gärna i kommentarerna nedan så att vi alla kan bli bättre på att hantera Facebook.

15 thoughts on “Hur kommer du på vad du ska skriva på Facebook?

  1. Anna Lerneryd

    Tack för ett bra inlägg. Mitt favorittips var definitivt det om kuriosa. Det tror jag att jag kan få användning för i framtiden när jag startar en facebooksida för mitt eget företag och även för den facebooksidan jag driver idag.

    Reply
    1. lyceum1776

      Kuriosa är en bra sak att ta till. Har ni testat att skriva om historiska händelser? Den 3 mars 19XX hände X och det fick mig att tänka på…

      Generellt så tycker jag inte Facebook är en optimal plats att skriva långa texter på. Jag föredrar att dela korta och koncisa saker och händelser, enligt Facebooks devis: “Vad gör du nu?” #kommentera100 #blogg100

      Reply
      1. Katarina Tikka

        Vilket bra tips! Det ska jag skriva ner. Jag älskar själv att läsa om historiska händelser och gärna i jämförelse med nutid. Helst skulle jag se det med bilder men det kan vara svårt med rättigheter.

        Något jag tycker att man ser mycket av är både bilder och text som är för långa för att allt ska synas. Ofta har de en cliff-hanger-text som får den nyfikna att klicka vidare. Kan tänka mig att det fungerar bra för sidans Edge Rank eftersom det lockar till att driva upp engagemanget. Men vad tycker folk egentligen om det?

        Reply
        1. lyceum1776

          Katarina: Ang. bildrättigheter, har du kollat in Compfight och ImageCodr. Tipstack @stellan & @dr_po.

          Huffington Post har blivit anklagad för uppseende rubriker och “cliff-hanger-text”. Det kan bli liknande stil som kvällspressen…

          Reply
    2. Katarina Tikka

      Tack Anna, vad kul att det föll dig i smaken. Är man en Trivial Pursuit-nörd som jag är så älskar man allt onödigt vetande. Wikipedia är en guldgruva eller ett svart hål beroende på hur man ser det 😉

      Reply
  2. Pingback: Fet Tisdag

Leave a Reply

Your email address will not be published.