aktivitetsplan

Få en bra start på 2014

Med november här är det dags att börja reflektera över året som har gått och att planera för det kommande året. När december väl är här så blir det inte mycket tid över och rätt vad det är står man frustrerad i januari och väntar på att telefonen ska ringa och mailboxen fyllas med förfrågningar. Därför är de kommande veckorna som gjorda för att planera din marknadsföring för 2014 – så att du får en bra start på det nya året.

Av alla verktyg man kan ta till sig inom marknadsföring så är aktivitetsplanen det som är mest handfast. Åtskilliga är de kommunikationsplattformar och policyn som ligger och dammar, men med en aktivitetsplan i handen får du ett verktyg som går rakt på kärnan – vad som ska göras och när. Därför tycker jag att man som småföretagare ska prioritera att ta fram just detta dokument.

En aktivitetsplan med fokus på resultat

Jag brukar rekommendera att man tittar på året som gått och utvärderar vilka insatser som har fungerat och vilka som inte har fungerat. Utifrån detta kan man sedan vidareutveckla aktiviteter utifrån vad som faktiskt fungerar för den egna verksamheten.

I samband med detta är det bra att även utvärdera material och kommunikationskanaler för att se om det är dags att ta fram nya broschyrer eller en ny hemsida under det kommande året. Stora projekt är både kostsamma och kräver en hel del tid i anspråk. Genom att planera för dem kan man se till att ha utrymme i budgetten och dessutom slippa en stor del av stressen som det innebär att med kort varsel ta fram nytt material när det gamla redan har blivit inaktuellt.

Börja med att lägga in de fasta punkterna

Många företag har fasta punkter under året som inte går att flytta på, så som deltagande i mässor eller kampanjer baserade på olika högtider. Första steget blir att sätta in dessa i din plan. Jag rekommenderar att man har en plan som visar året månad för månad. På så vis får man en lagom överblick över vad som behöver göras en lagom tid framöver.

Återkommande uppgifter glöms lätt bort

När de fasta punkterna ligger i planen är det dags för de återkommande uppgifterna. Kanske har ditt företag löpande annonser i tidningar eller så skickar du kanske ut nyhetsbrev regelbundet? Det kan även handla om att regelbundet komma ihåg att kolla trafiken till hemsidan eller att göra löpande inventering av ditt marknadsmaterial. Om du har en blogg så rekommenderar jag att du lägger in planerade inlägg i aktivitetsplanen minst en gång i månaden, men gärna fler.

Det svåra är att prioritera

När fasta- och återkommande uppgifter ligger i planen så kan man börja kolla på vilka kampanjer och projekt man vill satsa på under det kommande året. Det är nu du kommer att upptäcka att det inte finns så mycket tid över. Min rekommendation är att sätta in max en viktig uppgift per vecka. Som egenföretagare är det svårt nog att hinna med det löpande arbetet så det gäller att se på varje aktivitet med sina mest kritiska glasögon. Tänk på att allt tar mer tid än du tror.

Börja med de aktiviteter som fungerade under föregående år. Varför fungerade just de insatserna? Var det ökad synlighet, högre trovärdighet eller en bättre tillgänglighet som ledde till resultat? Vad kan du göra för att förbättra dessa aktiviteter ytterligare?

Spara alla idéer för framtiden men sätt dem i viloläge

Du kommer upptäcka att inte alla idéer får plats i din plan. Väg dem gärna mot de aktiviteter som du har satt in i planen och fråga dig själv vilken idé du tror mest på – det ska kännas rätt i både mage och hjärta eftersom det är du som ska driva projekten framåt. De aktiviteter som inte platsar i årets plan kan med fördel sättas in i en mer långsiktig plan eller helt enkelt sparas i ett dokument för framtiden. Skriv gärna ner varför du valde att inte gå vidare med respektive idé. På så vis kan du påminna dig själv under året om varför du valde bort det men också snabbt bedöma ifall du behöver prioritera om.

Denna enkla handling, att medvetet välja bort aktiviteter, har en stor betydelse för den stress du upplever. Aktiva val gör oss mer medvetna, vilket leder till att vi inte behöver belasta oss själva med tankar om att vi borde göra mer.

Nu är det din tur

Hur planerar du din marknadsföring? När på året tycker du att det är bäst att börja? Berätta gärna om verktyg som du använder dig av för att minska på stressen och fokusera på det som är viktigt.

Vill du komma igång med planeringen för 2014? Här kan du ladda ner en aktivitetsplan månad för månad som hjälper dig att enkelt komma igång : Aktivitetsplan2014

Lycka till,

Katarinas signatur

Katarina