4 steg för att hjälpa

4 steg för att börja investera i din marknadsföring

Att investera i din marknadsföring innebär inte att du ska lägga pengar på att marknadsföra ditt företag. En investering handlar om att använda dina resurser för att kunna utöka dina resurser. Som jag ser det så har du som företagare tre huvudsakliga resurser – din tid, dina pengar och din samlade kunskap. 

Marknadsföring idag handlar mer än någonsin om att hjälpa potentiella kunder att få svar på sina frågor. De förväntar sig att få svar på sina frågor innan de fattar beslut om vem de ska köpa av. Vill du bygga upp ett förtroende så måste du dela med dig av din kunskap redan innan du blir kontaktad.

Marknadsföring kräver en investering och kanske är det dags för dig att se över hur du investerar.

Här har du fyra steg för att kunna börja investera i din marknadsföring idag.

1. Ta fram de vanligaste frågorna kunder ställer före köp.

Vilken fråga ställer de: när behovet först uppstår? när de utvärderar alternativ? när de söker efter någon som kan leverera?

2. Svara på frågorna separat i text. 

Frågorna får med fördel agera rubrik.

3. Ta fram innehåll baserat på dina texter.

Det kan t.ex. vara citat, filmklipp, bilder och diagram som hjälper din målgrupp fatta beslut. Fokusera på ett område som du kan och försök inte göra allt.

4. Dela med dig av din kunskap.

Presentera den där din målgrupp kan se den t.ex. Facebook, mässmonter, nätverksgrupper m.m. Lägg däremot inte tid på att synas där de inte finns

4 steg för att investera i marknadsföring