Mötesplats Sociala Medier i Borås

Efter en givande förmiddag i Göteborg är det dags för mig att packa ihop för att åka tillbaka till Borås och Mötesplats Sociala Medier (MSM Borås) som hålls under dagen. Idag ser jag fram emot att ta del av intressanta föredrag och höra årets vinnare av Sparbanksstiftelsen Sjuhärads nyinstiftade sociala medier-pris, Joakim Jardenberg, föreläsa.

Om du är intresserad av att se dagens föredrag så direktsänds MSM på webben.

Om du vill veta mer om pristagaren Joakim så kan du besöka jardenberg.se eller helt enkelt följa honom på Twitter @jocke.

Jag kommer att finnas på plats under dagen och Tweeta på @ustikka som vanligt – och har jag tur så möts vi där.

K

Online media i ett förändrat medielandskap

Ikväll har jag varit på Borås arena för att höra hur branschkollegorna på Online Group och deras inbjudna gäster ser på det förändrade medielandskapet och hur det påverkar framtidens annonsmarknad.

Fokus i kvällens paneldebatt hamnade på mobilitet och hur viktigt det kommer vara att kunna söka, hantera och genomföra uppgifter på språng. Allt ifrån e-handel, affärssystem och informationssökning till nyhetsrapportering och nöje kommer behöva fungera på mobila plattformar och leverera en bra sömlös upplevelse för användaren. Något som skapar andra förväntningar.

Användaren ställer idag helt andra krav

Snabbhet, relevans och ett bra tilltal är helt klart vad som räknas i dagens medielandskap. De mediebolag som fortfarande är fast i det gamla tankegångarna med t.ex. välredigerade klipp framför live sändning ligger därför redan efter. Idag premieras snabbhet och närvaro. Som jag ser det påverkar detta inte bara hur mediehusen arbetar utan det speglar också vår förväntan på företag och deras kommunikation.

Vi vill idag veta omgående ifall bussen är försenad, varför webbservern ligger nere eller ifall vårt paket kan levereras i tid, men vi vill inte bli spammade med information. För företag ligger därför utmaningen i att informera snabbt utan att överösa. Nyckelordet här är relevans; rätt person ska få rätt information vid rätt tillfälle. Men det kräver både transparens och god sökbarhet, något som kan vara svårt att uppnå och obehagligt att ge sig in på när man är van vid att kommunicera en polerad och noggrant kontrollerad bild av företaget. Men för dem som vågar bjuda in och öppna upp finns möjlighet att leverera en kundservice utöver det vanliga.

Det personliga tilltalet allt viktigare

Det rätta tilltalet tycker jag är ett riktigt intressant område. Det handlar idag allt mer om att använda ett personligt tilltal. Vi bygger relationer med människor så för att kommunikationen ska kännas äkta och förtroendeingivande behöver personerna bakom idéerna komma fram och den polerade ytan skalas bort. Kommunikationen blir på så vis allt mer personlig framför profilerad.

Vi kan alla ta lärdom av det som de stora mediehusen tampas med och ta lärdom av de anpassningar som de genomför. Det kan ge det lilla företaget ett avgörande försprång in i framtidens annonsmarknad.

Vill du diskutera din närvaro online och hur du bäst når fram med rätt information till rätt person i rätt tid? Då är du välkommen att kontakta mig för en fri konsultation.

Du har väl inte missat Mediabaren i Borås?

Få tisdag är det återigen dags för Mediabaren i Borås och jag kommer att göra mitt yttersta för att närvara på detta event nästa vecka. Mediabaren är ett nätverksevent för personer på ledande befattning med den gemensamma nämnaren att de är kreativa och nyfikna. Här samlas företagare, kommunikatörer, designers och projektledare för att under trevliga former dela med sig av erfarenheter och lära känna nya personer.

Vid de två senaste tillfällena har jag varit på plats och det har varit både trevligt och nyttigt. Jag har träffat intressanta människor, knytit bra kontakter och lärt mig mer om företagsklimatet i Borås. Om du inte är allt för upptagen så kan jag varmt rekommendera dig att anmäla dig till tisdagens evenemang på Färgeriet på mediabaren.net.

Nu på tisdag anordnas Mediabaren i samarbete med Creative Camp som presenterar Joppe Pihlgren från Docenterna som sin gäst. Klockan 17:00 börjar det och jag rekommenderar att man försöker komma vid den tiden då de två utsatta timmarna snabbt rusar iväg.

Vi ses på tisdag,

K

Vad hände med den där fria lunchen?

I mars månad vågade jag mig på min första egna kampanj på Facebook där jag hoppades kunna starta upp en dialog om marknadsföring för småföretagare på min sida. Det var många som var snälla och delade, men vågar jag säga det rakt ut – ja det gör jag. Hör och häpna min kampanj fungerade inte.

Fri lunch en misslyckad kampanj

Fri lunch en misslyckad kampanj

Genom att följa min sida och lägga upp en länk till sitt företags hemsida, alternativt berätta om sin verksamhet på min facebooksida så skulle man ha chans på en affärslunch med mig där man fick bolla idéer kring marknadsföring och dessutom fick man ta med den vän som tipsat om min sida. Klockrent tyckte jag. Inte bra nog tyckte andra. Jag fick inte en enda länk på min facebooksida. Men många såg den och några av er delade den. Jag är oerhört tacksam och snudd på förvånad för det engagemang jag fick, men uppenbarligen gick något ändå fel. Det blev helt enkelt en misslyckad kampanj.

Jag kan ha varit något luddig med mina regler

Jag borde skrivit “Följ min sida och dela med dig av din verksamhets hemsida eller verksamhetsbeskrivning på min sida för att ha chans att vinna lunchen”. Många gillade länken, några gillade bilden, ett fåtal gillade sidan och en länk till hemsida kom faktiskt in i kommentarerna men ingen lyckades genomföra de två steg som krävdes, därav ingen vinnare. Eftersom jag tror högt om andra så konstaterar jag krasst att jag brast i kommunikationen.

Jag kan ha fått en släng av hybris

Varför skulle någon vilja äta lunch med en människa som de aldrig har hört talas om? Hur trevlig jag än må vara och hur mycket jag än tror på min idé att hjälpa mindre företag så kan jag ändå inte räkna med att folk ska känna sig lockade att äta lunch med någon de inte kan placera varken som person eller konsult. Nä, timingen för den här kampanjen var inte den bästa, som nystartad kan jag inte räkna med att folk ska slåss om en lunch med mig.

Jag kan också ha varit allt för ofokuserad

Det var mycket som hände under den korta tid som jag delade inlägget och jag hann helt enkelt inte med alla de inlägg som jag hade tänkt att utveckla min kampanj med. Bort föll de korta tipsen jag tänkt bjuda på och presentationen av den tänkta restaurangen. Bort föll också intervjun med de företag som har vågat anlita mig hittills. Nä, jag kan väl kort konstatera att jag inte planerade som jag borde och att jag inte alltid lever som jag lär.

Blir det ingen lunch nu då?

Jag har lovat lunch och självklart ska det bli lunch. Hur illa en kampanj än fungerar så får man ju inte bryta sitt löfte. Nä, gör om gör rätt känns mycket bättre. Jag förlänger därför tiden så att alla får en ny chans att vara med och självklart får mina befintliga följare också vara med (varför bara premiera nya likes). Reglerna är som följer:

  1. Gilla min Facebooksida bara om du vill och tror att det kan vara nyttigt för dig och din verksamhet. Vill du inte så kan du vara med i alla fall.
  2. Dela en länk till din verksamhets hemsida (företag, förening, blogg) på United States of Tikkas facebooksida. Har du ingen hemsida så kan du kort förklara vad ni gör och för vem. Du hittar vår facebooksida under www.facebook.com/ustikka.
  3. Skriv i kommentarsfältet om en svårighet du mött, ett problem du har löst eller ett tips du har fått som du tror andra företag och föreningar kan ha nytta av att diskutera. Det kan vara stort eller smått, konkret eller öppet för diskussion så länge det berör marknadsföring eller kommunikation.

Från de 10 första bidragen väljer jag den vinnare som jag tycker har lyft den i mitt tycke intressantaste frågan. (Hint: Det får gärna locka till diskussion)

Vinnaren får gå på affärslunch för två – utan mig

Det blir tvårätters på Pulsens Restaurang Astern i Borås och du tar med dig lämplig person. Kund, leverantör eller vän, det är upp till dig (totalt värde av 590 kr inkl. moms). Skulle du föredra Göteborg så får vi titta på ett lämpligt alternativ där.

Ångrar jag min misslyckade kampanj? Absolut inte. Det är första gången jag marknadsför min egna verksamhet som konsult och jag räknar med att ta många felsteg innan jag hittar rätt. Det gäller att hitta det som fungerar för den specifika verksamheten. Första hindret vid marknadsföring och affärsutveckling är att man aldrig vågar ta steget ut att testa något nytt. Här kastade jag mig in i något oprövat och jag lärde mig massor på vägen.

Vad har ni själva för erfarenheter av Facebook-kampanjer? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

Tack för förtroendet Borås Fotoklubb

Igår var jag, om inte nervös, så åtminstone lite spänd inför fyllnadsvalet i Borås Fotoklubb som jag inte själv kunde delta i. På agendan fanns en punkt, och frågan var om jag skulle bli invald som suppleant i Borås Fotoklubbs styrelse eller inte. Det kändes både lite högtidligt och samtidigt tråkigt att jag inte kunde vara på plats men 22:59 kom slutligen beskedet från vår ordförande Håkan och jag kunde andas ut.

Jag blev medlem i Borås Fotoklubb under hösten 2012 efter att ha lekt med min kamera under några års tid utan att ta tag i det ordentligt. Jag skaffade mig min första digitala systemkamera 2009 för att jag ville utveckla mitt fotograferande och lära mig något nytt. Min stackars Nikon D3000 blev dock inte använd så mycket som jag hade trott och framförallt så vågade jag inte riktigt vrida ratten bort från automatläget. Visst har det blivit en del fotograferande genom åren men jag skulle inte säga att jag bemästrar min kamera och framförallt är jag långt ifrån att ta de fantastiska bilder som inspirerar mig online.

Under min jakt på fotokurser i somras blev jag påmind om Borås Fotoklubb som har en stark närvaro i staden och beslutade mig för att besöka en av deras klubbkvällar. Där möttes jag av ett gott gäng av blandad karaktär och beslutade mig ganska omgående för att det här var något som jag ville ta del av. Under hösten har jag lärt känna fantastiska människor, jag har bekantat mig med min kamera och olika tekniker, deltagit i olika aktiviteter och den där ratten, den pekar numera på M.

Det känns fantastiskt roligt att få vara med i styrelsen och vara delaktig i att utveckla den här klubben vidare. Om du är fotointresserad och inte redan har besökt klubben så kan jag tipsa om våra tisdagsträffar som alltid hålls 19:00 i vår, numera nyrenoverde, klubblokal. Alla är välkomna att besöka oss och hänga med på våra aktiviteter. Ta en titt i vår kalender om det är något som tilltalar dig och vill du inte åka själv så ring mig så slår vi följe.

Med förhoppning om en fantastisk fotovår,

K

Hur hjälper vi småföretagare att lyckas på webben?

Under söndagens WebCoast höll jag i en session om hur vi kan hjälpa småföretagare att lyckas på webben. Det blev en bra diskussion med många råd om hur man bäst kan förklara de nya förutsättningar som råder på webben och komma med konkreta råd till mindre företag.

Efter presentationen inkluderade jag en del av diskussionerna i min presentation för att samla allt på ett ställe. Här kan du nu enkelt klicka dig igenom de områden som berördes.

Presentationen

Varför ska man profilera sig online och hur profilerar man sig online?

Idag förväntas man finnas online på ett eller annat sätt som företag och den gamla devisen syns man inte så finns man inte gör sig bättre gällande idag än någonsin tidigare. Vi söker inte längre produkter och tjänster hemma i lugn och ro eller i utvald butik utan ögonblickligen på språng. Med mobilt internet söker vi allt ifrån bensinmackar, restauranger och hotell till bästa leverantör av produkter och tjänster. En kund som besöker din butik och gillar produkten kan med en knapptryckning upptäcka att priset är bättre på annat håll och vända vid kassan.

Från början skiljde sig inte profilering online nämnvärt från övrigt profilmaterial. Hemsidan förmedlade företagets produkter och tjänster varvat med uppsatta värderingar och mål, och paketerades med en lämplig grafisk profil. Men internet ger kunder och intressenter precis samma möjlighet att kommunicera och sprida vad de anser om ditt företag och på så vis influera din image. För att profilera sig online idag så måste man som företag vara delaktig i den ständigt pågående dialogen, man måste våga vara personlig och transparent och det kräver att man avsätter resurser för det.

Ett småföretagarperspektiv

Tillräckligt med resurser är ofta en svaghet att överkomma för mindre företag. Som småföretagare tampas man ofta med brist på viss kompetens, budget och tid. Det gäller därför att ta extra hänsyn och lägga upp en plan som är realistisk att genomföra.

En styrka som många mindre företag besitter är just deras litenhet. Kommunikationen är personlig framför profilerad, ägaren och de anställda har ofta inblick i hela verksamheten och hur delarna hänger ihop. Framförallt har små företag en enorm förståelse för relationers betydelse för verksamheten.

Vi lär oss av varandra

Under WebCoast tog jag med mig inspiration om vad som motiverar oss människor och fastnade för tanken om delaktighet och möjligheten att göra skillnad som en stark faktor till Sociala mediers  genomslagskraft. Vi är alla sociala och vill känna att vi hör hemma någonstans som en del av något större. När vi känner oss delaktiga så löser vi mycket tillsammans oavsett om vi har expertis inom området eller ej. Det är strävan mot gemensamma mål som får oss att hitta vägar och lyfta varandra. Det här hänger samman med att vi alla vill känna oss värdefulla vilket för oss tillbaka till det sociala behovet att känna sig delaktig.

Det började med en hash-tag #sftg

För att lyfta fram råd till småföretagare så startade vi en hash-tag. Här kan alla som har bra idéer eller tips dela med sig av goda exempel och råd. De råd som kom fram under dagen var:

  • Var lyhörd och uppmärksam om du bedriver ett litet företag och tar steget ut på SoMe
  • Förstå att det enda som är nytt med sociala medier är ordet medier. Vi är alla sociala varelser och kan redan den sociala biten.
  • Selektera vilka medier som du bör satsa på
  • Ställ frågan Vad är syftet? innan du beger dig in i sociala medier. En närvaro utan riktning är värre än ingen alls.
  • Du kan länka dina Instagrambilder direkt till företagets Facebooksida. Du gör det direkt i mobilen.
  • Ett exempel på kreativ användning av sociala medier är Instagram-menyn som en restaurang i New York initierade. Gästerna delade med sig av bilder under en hash-tag

Tack @anders7205 @johlun @joja_x @sciencekarin @_PeterL för era råd

WebCoast ’13 15-17/3

Idag börjar WebCoast i Göteborg och jag är på språng för att ta mig dit i tid. Under tre dagar kommer jag få chans att träffa andra som brinner för webben och de möjligheter som världen online erbjuder. Jag kommer att delta i workshops, lära känna intressanta människor och delta i spännande diskussioner om internet och vart det bär väg. Min förhoppning är att lära känna intressanta människor, lära mig nytt och inspireras av vad andra gör, och att förhoppningsvis kunna bidra med mina insikter.

Befinner du dig på WebCoast i helgen så får du hemskt gärna ta kontakt med mig. Är du mest nyfiken och vill följa vad som sker på avstånd så går det bra på Twitter. Där hittar du mig under @ustikka

Vi ses

K

Känner du att du borde göra mer?

Nu är mars här och våren börjar sakta kika fram. Januari och februari är för många företag olidligt långsamma men när mars kommer så känns det som att det börjar ta fart.

Oavsett om affärerna går långsamt eller om allt rusar fram i ett rasande tempo så är det lätt hänt att man upplever bristande kontroll. “Var den där sista-minuten-annonsen en bra investering?”; “Hur mycket pengar har jag lagt på trycksaker i år?”; “Nu har jag tid, men vad ska jag prioritera?”. Som småföretagare är det inte ovanligt att man har en våt filt av massa “jag borde…” som lägger sig över ens axlar och man upplever en ständig stress över att man borde göra mer. En lösning är att ta fram en aktivitetsplan.

Vad är en aktivitetsplan?

En aktivitetsplan listar arbetet som ska göras under året och pekar ut vilken väg som ska tas för att nå fram till målet. Det kan handla om stora projekt som sträcker sig över lång tid, där det är viktigt att man delar upp projektet i mindre uppgifter och ser till att man tar sig framåt. Det kan också handla om löpande eller återkommande uppgifter som annonsering, nyhetsbrev eller årliga evenemang som man deltar i. Det handlar om att veta vad som ska göras, och när. Det handlar om att uppnå resultat men det handlar minst lika mycket om att kunna känna sig tillfreds med det arbete man har genomfört i slutet på arbetsveckan.

Förra veckan levererade jag min första aktivitetsplan till kund. Det är ett enkelt upplägg där vi månad för månad har listat vad som ska göras. Den tar hänsyn till säsong och högtider och planerar i god tid in arbete för exempelvis julkampanjer. Tre punkter som jag har tagit fasta på vid utvecklandet är:

  • Tid
  • Kunskap 
  • Budget

Mina klientens fördelning av ovanstående resurser ligger helt till grund för hur just deras plan kommer att se ut. Somliga har en väl tilltagen budget men varken tid eller kunskap. Andra har tid men har låg eller ingen budget. Några har kunskap men saknar tid, ja, det kan se väldigt olika ut. Mitt mål är att komplettera mina klienter så att de får just det som de har behov av och möjlighet att genomföra.

Nyckeln ligger i att vara realistisk

Med det här upplägget vill jag kunna hjälpa mindre företag med något som många kämpar med att få ihop – en marknadsplan som går att genomföra och som är enkel att följa. Kanske har du själv brottats med jobbiga “borden” och vill återta kontrollen? Om du känner dig osäker på vart du ska börja så får du gärna kontakta mig. Kanske har du andra tips att dela med dig av?

Nu väntar jag med spänning på att få följa mina klienters marknadsföringsår och de resultat som de kan få fram. Det kommer att bli en fantastisk vår – nu när vi äntligen lämnat februari bakom oss.

K

Frill 2013

En nystartad e-handel – Frill Dance & Fashion

Frill Dance & Fashion startade sin onlineförsäljning av danskläder i Oktober 2012. Med försäljning av både kända märken och unik design vill de utveckla ett roligare dansmode i Sverige.

Med begränsad erfarenhet av marknadsföring och en mindre budget, låg utmaningen för Frills ägare i att vara effektiva med sin tid och hitta alternativa vägar för att nå ut till kund. United States of Tikka utvecklade därför tillsammans med den nystartade e-handeln en marknadsstrategi utifrån företagets styrkor och de tilltänkta målgruppernas behov och livsstil. Utifrån strategin har sedan lämpliga aktiviteter för året valts ut och sammanställts i en kalender för året – en aktivitetsplan.

Slutligen så lades en publiceringskalender upp för blogg och sociala medier så att Frill med god framförhållning kan jobba proaktivt med olika kanaler och uppnå bästa resultat.

  • Marknadsstrategi
  • Aktivitetsplan
  • Sociala medier

    Aktivitetsplan Frill 2013

    Aktivitetsplan Frill 2013

Från blogg till företag på 30 dagar

Det har varit bra glest med inlägg här den senaste månaden och trots att jag inte gillar ursäkter så finns där ett skäl. United States of Tikka har gått från min ventil på nätet till fullfjädrat företag inom loppet av en månad och tiden har knappt räckt till.

Det började med ett hastigt beslut, en vecka in på det nya året, att jag skulle skaffa mig f-skattsedel för att kunna ta mig an mindre uppdrag. Men bara ett par dagar senare svarade jag på ett inlägg på Google+ och fick komma på möte i Göteborg. Det var snabba puckar men när jag ser i backspegeln så hade det inte kunnat bli bättre om jag så hade planerat min uppstart i detalj.

Igår lanserades vår gemensamma webbplats- ITFORM.se. Under det namnet samarbetar ett gott gäng med kreativa människor för att leverera levande webblösningar åt företagskunder. Alla har sin expertis och tillsammans har vi utvecklat ett starkt koncept som vi tror på.

Vi har väldigt roligt ihop och vi lär oss nytt av varandra varje dag. En bonus är alla dessa hundar som huvudkontoret huserar. Enligt mig finns det få saker som gör en arbetsmiljö så lättsam som ett gäng glada hundar. Ja det skulle vara kollegerna i så fall.

Hur fungerar då detta? Jo, United States of Tikka är ett eget företag med egna kunder. Inom mitt egna koncept hjälper jag främst småföretagare med marknadsstrategi och planering. Jag ser till helhet men har ett fokus på de digitala medierna och de möjligheter som de för med sig. Inom ITFORM bidrar jag med min kompetens inom webbstrategi och sociala medier. Inom det konceptet kan man också få tillgång till grafisk designer, webbutvecklare,  internetmarknadsförare, fotograf och till och med hjälp med mjukvarufinansiering. Kort sagt kan jag erbjuda mina kunder tjänster utifrån deras specifika behov och budget.

Jag ser fram emot en spännande vår och hoppas att ni vill vara med och följa utvecklingen.

Hälsningar
K