Konsumentbeteende i förändring

Onlinebehovet – konsumentbeteende i förändring

Jag befinner mig i Redding, CA med min vän Maria. Medan Maria är här för ett domstolsuppdrag sitter jag på Starbucks och gör välbehövlig efterforskning som ännu inte hunnits med. Här i Kalifornien är WiFi ett givet konkurrensmedel och varje kafé ett potentiellt kontor för dagen. Jag har under veckan suttit på olika kaféer och det blir snabbt tydligt att de som har bäst uppkoppling även lockar flest besökare. Tillfälliga problem leder snabbt till tömda sittplatser medan stabila nät leder till lojala besökare som konsumerar frukost, lunch och snacks från morgon till kväll. Tänk om någon för några år sedan hade sagt att Internet skulle vara lika viktigt för kaféägare som vilket kaffe de serverar. Hade vi verkligen trott på det?

Onlinenärvaro som en del av affärsmodellen

Idag har jag tittat närmare på handelsforskning och SIIR som bedrivs på Handels och IT-högskolan i Borås. Innan min resa till San Francisco hann jag med att delta i ett frukostseminarium arrangerad av organisationen E-handelsstaden Borås där Malin Sundström, SIIR, berättade om det forskningsarbete som bedrivs om handel och konsumentbeteende. För att arbeta med marknadsföring så behöver man i hög grad förstå konsumenters beteenden och behov. Marknadsföring och affärsutveckling har alltid gått hand i hand men idag är det i min mening bara två sidor av samma mynt.

Under eftermiddagen har jag läst Sundströms blogg Retailing Research som jag vill lyfta fram då den tar upp intressanta tankar om handel på ett personligt och lättsmält vis. Det diskuteras forskning, lösningar och nya idéer som både inspirerar och ger en vägriktning om vart handeln kan tänkas vara om några år. Vi är så vana vid att skilja på online- och offline-handel men precis som Sundström lyfter fram i sin blogg så kan vi se en rörelse i två riktningar; vi kan se hur fysiska butiker går online och hur webbutiker öppnar fysiska butiker. Restauranger möjliggör beställning via appar med tidsbestämd upplockning. Biltjänster som Lyft konkurrerar med taxibolag om att leverera en pålitlig och säker transportmöjlighet med hjälp av smarta appar. Att erbjuda tjänster med hjälp av internet är inte längre en separerat verksamhet, det blir istället en allt mer bärande del av den grundläggande affärsmodellen.

Kundens behov och förväntan i centrum av din verksamhet

Ett kafé i San Francisco skulle idag ha svårt att klara sig om de inte erbjöd fritt WiFi. Det hade man inte trott för några år sedan, men förväntningar på ständig uppkoppling förändrar våra behov och vårt konsumentbeteende. En utmaning för företag blir att sluta separera online från offline, och börja fundera på hur man bäst kan tjäna sina kunder. Har du funderat på hur din verksamhet skulle kunna utvecklas till en mer kundcentrerad verksamhet? Vilka lösningar skulle lyfta din servicenivå till taket och bidra till en starkare profil för dig på marknaden?

20 thoughts on “Onlinebehovet – konsumentbeteende i förändring

  1. emollonse

    Drugs were screened for interactions by the Drug Interaction Facts software, which classifies interactions by levels of severity major, moderate, and minor and scientific evidence 1 5, with 1 the strongest level of evidence paxil or priligy Heath NZahlYsSGAtrUwuZ 6 28 2022

    Reply
  2. jav safari

    Howdy! I know this iss somewhat ooff tolpic butt I
    waas wondeering if yoou knew whee I could locate a capfcha pluygin foor my comment form?

    I’m usijg tthe sme blog platfor ass yolurs and I’m haviing
    difficulty finding one? Tanks a lot!

    Reply
  3. javsutra.com

    I thik that iss onee of thee uch a lot significant info
    ffor me. Annd i aam satisfied studying you article.

    However should remark onn ffew coommon things, Thee web site style is ideal, tthe aarticles
    iss acually great : D. Good activity, cheers

    Reply
  4. xxxxvideos.cc

    Thanks a bunch foor sharing this wth all pelple you actuaoly recognise what you’re speaking approximately!
    Bookmarked. Kindly additionally ddiscuss with myy
    web site =). We will have a linjk exhhange agreement between us

    Reply
  5. vivo xvideos

    Frst offf I want to ssay terrific blog! I had a quiuck qquestion which
    I’d like too ask if yoou doo nnot mind. I waas interested to
    fnd ouut how yoou center yourself and clesar you thoughts prio to writing.

    I have had trouble clearing myy mind inn geting mmy thughts outt there.
    I trully doo enjjoy wriiting howeve itt just seems liike thhe fist
    10 tto 15 minutes are usally los simplpy juhst trying to figure out howw to begin. Anyy suggestions or hints?

    Appreciate it!

    Reply
  6. jav xxx

    I loke thhe aluable info you provbide iin your articles. I will bookmark
    your weblog and check again here regularly.
    I am quite sure I’ll learn many neew stuff rigjt here! Best oof
    luck for the next!

    Reply
  7. sexohero

    Terrjfic work! Thhis is thee kond oof info that are upposed to be shared around thee net.
    Dsgrace on tthe seek engines for nnot positioning this
    put upp higher! Come on over and vist mmy weeb
    site . Thank you =)

    Reply
  8. xnxxx.day

    I absolutely love your website.. Very njce colors & theme. Didd yyou create this webb site yourself?
    Pleaase reply bzck ass I’m hopjng to creat my ownn persinal wesite andd wuld love to learn where you got thhis froom orr xactly what the teme iss named.
    Cheers!

    Reply
  9. Cod Binance

    Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.