Alla moderatorer frÄn Glimpse

En glimt av framtidens sociala medier

Förra mĂ„naden besökte jag Glimpse – Social Discovery, en konferens om hur vi fattar beslut och lever med sociala medier idag och hur vi förutspĂ„s leva med det framöver.

Trots att tiden rusade ivÀg sÄ har alla intryck Ànnu inte sjunkit in men för alla som sitter pÄ nÄlar och vÀntar sÄ tÀnkte jag börja med att ge en sammanfattning av konferensens innehÄll.

E-handel i förÀndring

Först upp pÄ scen var Deena Varshavskaya frÄn Wanelo som Àr en social plattform för modeförsÀljning. TjÀnsten har sedan 2012 gÄtt frÄn 1 miljon anvÀndare till de 8 miljoner och idén Àr vÀldigt enkel. Precis som med Pinterest kan man gilla och samla produkter som man gillar, och följa bÄde vÀnner och varumÀrken. Den stora skillnaden Àr att man kan köpa allt man ser.

Deenas budskap till alla aspirerande e-handlare dÀr ute Àr enkelt: Vi mÀnniskor handlar dÀr vi kan hitta rÀtt produkter. Kan du leverera relevanta produkter sÄ köper folk.

Vad mÄnga missar Àr att relevanta produkter inte nödvÀndigtvis handlar om att kategorisera efter produkt, fÀrg, storlek och pris utan minst lika mycket om tycke, smak och social tillhörighet. Det som mina vÀnner gillar, gillar Àven jag. DÀrför kan vi tydligt se hur handeln börjar ta till sig konceptet kring sociala medier och utvecklar tjÀnster som inte bara levererar produkter utan Àven inspirerar till köp.

Den sociala tekniken kan leverera relevans

Efter den öppningen pÄ dagen sÄ rullade den ena intressanta panelen efter den andra in. En panel med investerare förklarade hur de ser pÄ att investera i sociala plattformar och idéer. Den enskilt  viktigaste egenskapen för samtliga var att tjÀnsten levererar nÄgot som Àr relevant för slutanvÀndaren.

Att skapa relevans kan handla om insikten att olika produkter krÀver olika ambassadörer. Modeinköp drivs av vÀnners gillande medan teknikköp mÄnga gÄnger krÀver en ambassadör med trovÀrdighet pÄ omrÄdet. Den sociala aspekten Àr idag viktig för att leverera relevan, men det rÀcker inte med att koppla pÄ ett socialt lager. Som investerare drar man idag öronen Ät sig ifall nÄgon nÀmner socialt utan att ha lagt en tanke pÄ HUR tjÀnsten ska vara social.

GrÀnser suddas ut

Av Walmart och E’bay fick vi insikt i hur de ser pĂ„ framtidens handel och om hur grĂ€nserna mellan online- och offlineshopping allt mer suddas ut. Det handlar om att finnas med konsumenterna genom hela deras resa. PĂ„ samma sĂ€tt resonerade datingpanelen som ser som sin uppgift att göra det enklare för mĂ€nniskor att komma i kontakt med andra. Det behöver inte lĂ€ngre ske antingen via datorn eller ute pĂ„ krogen, utan kan fungera sömlöst i vĂ„r vardag med hjĂ€lp av bland annat mobiltelefoner. Den största utmaningen hĂ€r handlar om att stegvis bryta de sociala normer som vi har. Ingen i panelen tvivlade pĂ„ att vi i framtiden kommer att kunna öppna upp en konversation med okĂ€nd genom att ogenerat nĂ€mna ett gemensamt intresse vi delar.

Det sociala upptÀckandet, att leverera en bÀttre kundupplevelse

NÀr man nÀmner sociala medier tÀnker mÄnga pÄ plattformar som Facebook och Twitter. Det som vi kallar det sociala upptÀckandet Àr mer Àn sÄ. Att upptÀcka nytt med hjÀlp av sociala nÀtverk pÄverkar alla aspekter av vÄra liv och öppnar upp för nya produkter och tjÀnster. Vi behöver inte lÀngre köpa grisen i sÀcken för vi kan se vad andra delar med sig av.

Möjligheten att dela spellistor pÄ Spotify, lÀsa kommentarer pÄ Ellos produktsidor, boka boende hemma hos nÄgon via AirBnB, gÄ pÄ nÀtdate eller att vÀlja film utifrÄn andras rekommendationer Àr exempel pÄ upptÀckter vi gör genom att lyssna pÄ andra. Sociala nÀtverk underlÀttar idag vÄr vardag pÄ mÄnga sÀtt. Det Àr med denna insikt om hur tekniken kan anvÀndas för att leverera en bÀttre kundupplevelse som potentialen för sociala medier verkligen fÄr sin sprÀngkraft. För att hÀnga med i utvecklingen behöver företag dÀrför fundera pÄ hur den sociala tekniken kan förbÀttra deras produkter och tjÀnster.

Bjud in dina kunder

Efter en dag fylld av entreprenörer och inspiratörer pÄ scen stod det klart för mig att det inte finns nÄgon grÀns för hur lÄngt man kan ta sociala medier. Det handlar om att underlÀtta vardagen och att skapa vÀrde för sina kunder. Med en tÀt integrering av sociala medier i affÀrplanen kan man leverera en service som skjuter genom taket och fÄr kunderna att berÀtta för andra.

VĂ€rdet ligger till stor del i att vĂ„ga bjuda in sina kunder i verksamheten, och att slĂ€ppa kontrollen. LĂ„t kunderna skapa innehĂ„llet, inte bara för din marknadsföring utan ocksĂ„ nĂ€r det gĂ€ller produktutveckling och kundtjĂ€nst. Nyckelordet hĂ€r Ă€r lyhördhet – att vara öppen för det oprövade. I mitt nĂ€sta inlĂ€gg sĂ„ ska jag berĂ€tta om Lyft som Ă€r en transporttjĂ€nst i San Francisco dĂ€r vem som helst (efter godkĂ€nnande) kan tjĂ€na pengar som taxichaufför med hjĂ€lp av en app.

Vill du vara sÀker pÄ att inte missa uppdateringar? DÄ kan du skriva upp dig för mitt nyhetsbrev eller följa mitt RSS-flöde.

Trevlig helg
K

[wysija_form id=”1″]

2 thoughts on “En glimt av framtidens sociala medier

Leave a Reply

Your email address will not be published.