Lägg inte pengar på marknadsföring

När jag behöver en produkt eller tjänst så har jag tre möjliga tillvägagångssätt – jag tar kontakt med ett företag jag redan känner till, jag frågar någon eller så söker jag själv.

Det fungerade kanske förr

Telefonkatalogen var en gång en självklarhet för oss; sök, ring och kom i kontakt med någon som är villig att hjälpa dig. Ville du lära dig om ämnet på egen hand fick du mer eller mindre gå till biblioteket.

Något enklare var det att vända sig till ditt nätverk men då det var begränsat till de närmsta var chansen att få svar på dina frågor ganska liten.

Som företag var synlighet bland det viktigaste för marknadsföringen
Om målgruppen kände till dig så var chansen större att de kontaktade just dig. Det viktigaste var att synas där din målgrupp sökte och befann sig. Men idag måste du leverera för att bli kontaktad.

Säljarens expertis guld värd men behoven styr

Med svårtillgänglig information var den enklaste vägen att ta del av kunskap att ringa företagen direkt, men vad händer när allt finns tillgängligt för alla? När behovet att kontakta någon inte längre finns?

Företagens expertis är fortfarande värdefull för oss men med Internet har möjligheterna för oss som köpare ändrats dramatiskt. Vi kan enkelt både fråga andra och söka själv.

Så hur gör man som företag för att nå fram och väcka intresse hos sina potentiella kunder?

Investera i din marknadsföring

För dig som företagare är det viktigt att veta att även om spelplanen är ny så är kunders behov fortfarande vad de alltid varit – de vill ha svar på sina frågor för att kunna fatta rätt beslut.

Som jag ser det så måste din marknadskommunikation idag svara på frågor, inge förtroende och ge en upplevelse som dina kunder vill dela med andra. Det handlar inte om att lägga pengar på marknadsföring, det handlar om att investera på rätt sätt.

Tänk på marknadsföring som en del av ditt säljarbete.  Sälj och marknadsföring hänger idag inte bara ihop, de är mer eller mindre samma sak. Ett tätt samarbete mellan sälj och marknad är nödvändigt för att kunna nå fram till dina potentiella kunder innan de fattar sitt beslut.

Det innebär att du kan behöva investera i tid och kunskap för att lyckas fullt ut.

signatur

Katarina

Leave a Reply

Your email address will not be published.