Under söndagens WebCoast höll jag i en session om hur vi kan hjälpa småföretagare att lyckas på webben. Det blev en bra diskussion med många råd om hur man bäst kan förklara de nya förutsättningar som råder på webben och komma med konkreta råd till mindre företag.
Efter presentationen inkluderade jag en del av diskussionerna i min presentation för att samla allt på ett ställe. Här kan du nu enkelt klicka dig igenom de områden som berördes.
Presentationen
Varför ska man profilera sig online och hur profilerar man sig online?
Idag förväntas man finnas online på ett eller annat sätt som företag och den gamla devisen syns man inte så finns man inte gör sig bättre gällande idag än någonsin tidigare. Vi söker inte längre produkter och tjänster hemma i lugn och ro eller i utvald butik utan ögonblickligen på språng. Med mobilt internet söker vi allt ifrån bensinmackar, restauranger och hotell till bästa leverantör av produkter och tjänster. En kund som besöker din butik och gillar produkten kan med en knapptryckning upptäcka att priset är bättre på annat håll och vända vid kassan.
Från början skiljde sig inte profilering online nämnvärt från övrigt profilmaterial. Hemsidan förmedlade företagets produkter och tjänster varvat med uppsatta värderingar och mål, och paketerades med en lämplig grafisk profil. Men internet ger kunder och intressenter precis samma möjlighet att kommunicera och sprida vad de anser om ditt företag och på så vis influera din image. För att profilera sig online idag så måste man som företag vara delaktig i den ständigt pågående dialogen, man måste våga vara personlig och transparent och det kräver att man avsätter resurser för det.
Ett småföretagarperspektiv
Tillräckligt med resurser är ofta en svaghet att överkomma för mindre företag. Som småföretagare tampas man ofta med brist på viss kompetens, budget och tid. Det gäller därför att ta extra hänsyn och lägga upp en plan som är realistisk att genomföra.
En styrka som många mindre företag besitter är just deras litenhet. Kommunikationen är personlig framför profilerad, ägaren och de anställda har ofta inblick i hela verksamheten och hur delarna hänger ihop. Framförallt har små företag en enorm förståelse för relationers betydelse för verksamheten.
Vi lär oss av varandra
Under WebCoast tog jag med mig inspiration om vad som motiverar oss människor och fastnade för tanken om delaktighet och möjligheten att göra skillnad som en stark faktor till Sociala mediers genomslagskraft. Vi är alla sociala och vill känna att vi hör hemma någonstans som en del av något större. När vi känner oss delaktiga så löser vi mycket tillsammans oavsett om vi har expertis inom området eller ej. Det är strävan mot gemensamma mål som får oss att hitta vägar och lyfta varandra. Det här hänger samman med att vi alla vill känna oss värdefulla vilket för oss tillbaka till det sociala behovet att känna sig delaktig.
Det började med en hash-tag #sftg
För att lyfta fram råd till småföretagare så startade vi en hash-tag. Här kan alla som har bra idéer eller tips dela med sig av goda exempel och råd. De råd som kom fram under dagen var:
- Var lyhörd och uppmärksam om du bedriver ett litet företag och tar steget ut på SoMe
- Förstå att det enda som är nytt med sociala medier är ordet medier. Vi är alla sociala varelser och kan redan den sociala biten.
- Selektera vilka medier som du bör satsa på
- Ställ frågan Vad är syftet? innan du beger dig in i sociala medier. En närvaro utan riktning är värre än ingen alls.
- Du kan länka dina Instagrambilder direkt till företagets Facebooksida. Du gör det direkt i mobilen.
- Ett exempel på kreativ användning av sociala medier är Instagram-menyn som en restaurang i New York initierade. Gästerna delade med sig av bilder under en hash-tag
Tack @anders7205 @johlun @joja_x @sciencekarin @_PeterL för era råd
Nitric oxide synthase inhibition augments acute allergic reactions in the pig airways in vivo buy priligy in uae Family history may also change as family members may have been diagnosed with breast or ovarian cancer in the interim