Online media i ett förändrat medielandskap

Ikväll har jag varit på Borås arena för att höra hur branschkollegorna på Online Group och deras inbjudna gäster ser på det förändrade medielandskapet och hur det påverkar framtidens annonsmarknad.

Fokus i kvällens paneldebatt hamnade på mobilitet och hur viktigt det kommer vara att kunna söka, hantera och genomföra uppgifter på språng. Allt ifrån e-handel, affärssystem och informationssökning till nyhetsrapportering och nöje kommer behöva fungera på mobila plattformar och leverera en bra sömlös upplevelse för användaren. Något som skapar andra förväntningar.

Användaren ställer idag helt andra krav

Snabbhet, relevans och ett bra tilltal är helt klart vad som räknas i dagens medielandskap. De mediebolag som fortfarande är fast i det gamla tankegångarna med t.ex. välredigerade klipp framför live sändning ligger därför redan efter. Idag premieras snabbhet och närvaro. Som jag ser det påverkar detta inte bara hur mediehusen arbetar utan det speglar också vår förväntan på företag och deras kommunikation.

Vi vill idag veta omgående ifall bussen är försenad, varför webbservern ligger nere eller ifall vårt paket kan levereras i tid, men vi vill inte bli spammade med information. För företag ligger därför utmaningen i att informera snabbt utan att överösa. Nyckelordet här är relevans; rätt person ska få rätt information vid rätt tillfälle. Men det kräver både transparens och god sökbarhet, något som kan vara svårt att uppnå och obehagligt att ge sig in på när man är van vid att kommunicera en polerad och noggrant kontrollerad bild av företaget. Men för dem som vågar bjuda in och öppna upp finns möjlighet att leverera en kundservice utöver det vanliga.

Det personliga tilltalet allt viktigare

Det rätta tilltalet tycker jag är ett riktigt intressant område. Det handlar idag allt mer om att använda ett personligt tilltal. Vi bygger relationer med människor så för att kommunikationen ska kännas äkta och förtroendeingivande behöver personerna bakom idéerna komma fram och den polerade ytan skalas bort. Kommunikationen blir på så vis allt mer personlig framför profilerad.

Vi kan alla ta lärdom av det som de stora mediehusen tampas med och ta lärdom av de anpassningar som de genomför. Det kan ge det lilla företaget ett avgörande försprång in i framtidens annonsmarknad.

Vill du diskutera din närvaro online och hur du bäst når fram med rätt information till rätt person i rätt tid? Då är du välkommen att kontakta mig för en fri konsultation.

Leave a Reply

Your email address will not be published.