Google+ ett seriöst hot för Facebook?

Jag skaffade mig ett Google+ (G+) konto för ett bra tag sen men har i ärlighetens namn inte kommit in i att använda det. Idag har jag äntligen tagit mig lite tid och bekantat mig med den miljö som erbjuds och funderat lite över hur detta skulle kunna ersätta eller eventuellt komplettera Facebook (FB) som ledande socialt medium.

Precis som många andra har jag det senaste börjar känna en viss mättnad över FB och de förändringar som har genomförts den senaste tiden. Mest enerverande just nu är de “rekommenderade” annonser man får mitt i sin feed. Det känns som om FB kan gå en långsam död tillmötes såvida de inte lyckas hitta ett effektivt sätt att tjäna pengar utan att störa sina användare allt för mycket. Google har genom åren lyckats skapa och vidareutveckla produkter som vi användare idag nästintill tar för givet i vår vardag. Google har också alltid varit väldigt duktiga på att väva in det kommersiella i sina produkter utan att för den skull trötta ut sina användare och förstöra produkten. Hur kommer det sig då att Google+ ännu inte har lyckats etablera sig som en seriös konkurrent till Facebook?

Anledningen till att FBs starka ställning idag är dess storlek och räckvidd. Vill du hitta någon online idag så har du störst chans att göra det där. Det är här jag ser Googles största svaghet, alla har inte idag ett Googlekonto. Speciellt i ett litet land som Sverige märks det tydligt att det fortfarande är få som har skaffat sig konton och som tidig användare gapar därför dina cirklar tomma och din feed likaså. Det blir därför enklare att återvända till FB där alla ens vänner redan befinner sig. Vad G+ behöver är något som FB inte kan erbjuda, något som får majoriteten av användarna att gemensamt byta plattform för att de måste vara med.

Efter att ha lekt runt lite på Google+ idag så kan jag inte påstå att jag hittills har upplevt något revolutionerande. Jag kan välja att följa olika personer, sidor och intresseområden för att ta del av deras uppdateringar. Jag kan “gilla” och jag kan dela det jag har tagit del av. Jag kan spela spel och jämföra mina resultat med mina vänner. Jag kan skapa fotoalbum, olika sidor och evenemang. Jag kan kategorisera mina vänner i olika cirklar och på så vis kontrollera vem som får del av vad. Jag kan skriva lokala recensioner och jag kan starta en videokonferens som kan streamas live. Det är bra funktioner som kan komma till användning men det är enligt min mening inte tillräckligt unikt för att få man ur huse för att byta social plattform.

När G+ lanserades var många av funktionerna inledningsvis unika men FB har varit oerhört duktiga på att ta till sig de idéer G+ lanserat och implementerat dem i sin egen plattform. En efter en har fördelarna punkterats. G+ styrka ligger därför främst i integreringen med övriga google-verktyg som Picasa, Android, Blogger, Youtube, Gmail och, icke att förglömma, Googles sökmotor. Den som redan använder dessa verktyg har naturligtvis massor att vinna på att enkelt kunna dela med sig till sina vänner med ett enkelt klick. Men precis som i verkliga livet så kommer den bästa festen alltid vara den som alla vänner ska till.

Trots min något trista upplevelse av G+ idag så är jag inte beredd att lägga ner den för räkning än. Facebook kämpar hårt med att få ihop en fungerande ekonomisk modell som samtidigt tillgodoser användarnas krav, och Google har med sina intuitiva produkter lyckats slå sig in på till synes omöjliga marknader förr. Jag tänker trots mina glesa cirklar att använda G+ ett tag för att se om jag med lite mer tid kan upptäcka vinnande fördelar.

Hur går dina tankar kring Facebook och Google+?

K


I’ve had my Google+ account for a while but in all honesty I have not been inspired to use it. Today I finally took some time to familiarize with the tool and to reflect upon its possibilities to compete with Facebook. The latest FB update with “recommended” ads in your feed has made me and others with me a bit fed up with FB. It is a true challenge for FB to find an economic model that works at the same time as it doesn’t bother the users. Google has always been great at developing products that we almost take for granted in our everyday lives. They’ve also been very good at integrating a commercial side to their products without interfering with quality. So why hasn’t G+ been able to establish itself as a serious competitor to Facebook?

FBs strong position is based on size and reach. If you want to find someone online, that’s where you go. Google’s weakness, especially in small countries like Sweden, is that most people still don’t have a Google account. As an early adaptor your circles remain empty as well as your feed. It’s easier to stay with FB where your friends are. For people to make the switch G+ would need something that FB can’t offer – something unique.

After exploring the functions today I cannot say I’m impressed. I can follow, like and share. I can create photo albums, pages and events. I can play games and compare results with my friends. I can categorize my friends in circles to control my sharing. I can write local reviews and I can stream a video conference between friends. Great functions, but hardly unique.

At launch a lot of the G+ functions were ground breaking but the FB team has been really good at implementing the G+ ideas into their own platform – deflating any competitive advantage G+ might have had. The most important G+ strength is the integration with other Google tools such as Picasa, Android, Blogger, Youtube, Gmail and, not to forget, the Google search engine. For anyone already using these products, sharing to friends would be just one click away. As in real life though, the best parties are the ones your friends attend.

Despite my rather dull experience today I’m not prepared to dismiss G+ yet. FB is struggling and Google have with their intuitive products succeeded in tough markets before. Empty circles or not, I’ve decided to give G+ a try to see if I can discover something that will win me over.

What are your thoughts about Facebook and Google+?

K

Leave a Reply

Your email address will not be published.