Att känna tacksamhet och inte uttrycka det är som att slå in en present utan att ge bort den. -William Arthur Ward

Vikten av att vara hjälpsam

Att vara hjälpsam och att våga fråga om hjälp är två viktiga egenskaper en småföretagare bör ha. Idag har jag växt av att både få hjälpa och att få hjälp i mitt yrkesliv.

Utbyte kursare emellan

Anna-Karin som driver Creativo Design kom förbi på förmiddagen för en workshop i WordPress. Som gamla kursare från Örebro Universitet är det alltid kul att träffas och få ta del av vad den andra jobbar med. Anna-Karin som älskar att jobba med färg och form tar fram allt ifrån grafiska profiler och trycksaker, till hemsidor åt sina kunder. Idag behöver kunder kunna uppdatera sin webbplats på egen hand, så för att kunna erbjuda sina kunder den möjligheten bestämde hon sig för att vidareutbilda sig i WordPress. Det känns fantastiskt kul att få jobba med en vän och ännu bättre känns det när man faktiskt ser att vi kan hjälpa varandra framåt.

Värdet av någon annas tid

Över en latte fick jag under eftermiddagen själv ta emot hjälp av Markus Pettersson som tidigare arbetat på GP men som för en månad sedan gick vidare till Resultatfabriken där han idag arbetar med digital affärsutveckling. Jag kom i kontakt med Markus via en gemensam bekant och strax därefter var kaffe på stan inbokat. Det var en fantastiskt givande eftermiddag med både utbyte av tankar och en del råd om hur jag kan bli ännu vassare inom det jag gör. Jag kan inte understryka nog hur himla viktigt det är med erfarenhetsutbyten när man arbetar med något så föränderligt som digitala medier och eftermiddagen kunde inte ha spenderats bättre.

Hjälpsamhet och tacksamhet

Sen jag började min verksamhet i våras har jag kommit i kontakt med en rad hjälpsamma människor som är beredda att dela med sig av sina erfarenheter och på så vis lyfta andra. Just hjälpsamhet ser jag som en oerhört viktig faktor i varumärkesarbete. För när man agerar på en transparent marknad så blir det nämligen svårt, och långt ifrån önskvärt att konkurrera med pris. Då måste man kunna erbjuda något mer, något som skapar tillit och förtroende.

Hjälpsamhet förtjänar tacksamhet så det är absolut på sin plats att jag tackar Anna-Karin för förtroendet, Markus för goda råd och Maja för att hon tänkte på att introducera mig för Markus. Dagen avslutades passande nog med ett omnämnande på bloggen Working with tea där Anna citerade något jag sa häromdan. Temat? hjälpsamhet såklart – Det gäller bara att våga fråga. Tack Anna.

Signatur