Vad hände med den där fria lunchen?

I mars månad vågade jag mig på min första egna kampanj på Facebook där jag hoppades kunna starta upp en dialog om marknadsföring för småföretagare på min sida. Det var många som var snälla och delade, men vågar jag säga det rakt ut – ja det gör jag. Hör och häpna min kampanj fungerade inte.

Fri lunch en misslyckad kampanj

Fri lunch en misslyckad kampanj

Genom att följa min sida och lägga upp en länk till sitt företags hemsida, alternativt berätta om sin verksamhet på min facebooksida så skulle man ha chans på en affärslunch med mig där man fick bolla idéer kring marknadsföring och dessutom fick man ta med den vän som tipsat om min sida. Klockrent tyckte jag. Inte bra nog tyckte andra. Jag fick inte en enda länk på min facebooksida. Men många såg den och några av er delade den. Jag är oerhört tacksam och snudd på förvånad för det engagemang jag fick, men uppenbarligen gick något ändå fel. Det blev helt enkelt en misslyckad kampanj.

Jag kan ha varit något luddig med mina regler

Jag borde skrivit “Följ min sida och dela med dig av din verksamhets hemsida eller verksamhetsbeskrivning på min sida för att ha chans att vinna lunchen”. Många gillade länken, några gillade bilden, ett fåtal gillade sidan och en länk till hemsida kom faktiskt in i kommentarerna men ingen lyckades genomföra de två steg som krävdes, därav ingen vinnare. Eftersom jag tror högt om andra så konstaterar jag krasst att jag brast i kommunikationen.

Jag kan ha fått en släng av hybris

Varför skulle någon vilja äta lunch med en människa som de aldrig har hört talas om? Hur trevlig jag än må vara och hur mycket jag än tror på min idé att hjälpa mindre företag så kan jag ändå inte räkna med att folk ska känna sig lockade att äta lunch med någon de inte kan placera varken som person eller konsult. Nä, timingen för den här kampanjen var inte den bästa, som nystartad kan jag inte räkna med att folk ska slåss om en lunch med mig.

Jag kan också ha varit allt för ofokuserad

Det var mycket som hände under den korta tid som jag delade inlägget och jag hann helt enkelt inte med alla de inlägg som jag hade tänkt att utveckla min kampanj med. Bort föll de korta tipsen jag tänkt bjuda på och presentationen av den tänkta restaurangen. Bort föll också intervjun med de företag som har vågat anlita mig hittills. Nä, jag kan väl kort konstatera att jag inte planerade som jag borde och att jag inte alltid lever som jag lär.

Blir det ingen lunch nu då?

Jag har lovat lunch och självklart ska det bli lunch. Hur illa en kampanj än fungerar så får man ju inte bryta sitt löfte. Nä, gör om gör rätt känns mycket bättre. Jag förlänger därför tiden så att alla får en ny chans att vara med och självklart får mina befintliga följare också vara med (varför bara premiera nya likes). Reglerna är som följer:

  1. Gilla min Facebooksida bara om du vill och tror att det kan vara nyttigt för dig och din verksamhet. Vill du inte så kan du vara med i alla fall.
  2. Dela en länk till din verksamhets hemsida (företag, förening, blogg) på United States of Tikkas facebooksida. Har du ingen hemsida så kan du kort förklara vad ni gör och för vem. Du hittar vår facebooksida under www.facebook.com/ustikka.
  3. Skriv i kommentarsfältet om en svårighet du mött, ett problem du har löst eller ett tips du har fått som du tror andra företag och föreningar kan ha nytta av att diskutera. Det kan vara stort eller smått, konkret eller öppet för diskussion så länge det berör marknadsföring eller kommunikation.

Från de 10 första bidragen väljer jag den vinnare som jag tycker har lyft den i mitt tycke intressantaste frågan. (Hint: Det får gärna locka till diskussion)

Vinnaren får gå på affärslunch för två – utan mig

Det blir tvårätters på Pulsens Restaurang Astern i Borås och du tar med dig lämplig person. Kund, leverantör eller vän, det är upp till dig (totalt värde av 590 kr inkl. moms). Skulle du föredra Göteborg så får vi titta på ett lämpligt alternativ där.

Ångrar jag min misslyckade kampanj? Absolut inte. Det är första gången jag marknadsför min egna verksamhet som konsult och jag räknar med att ta många felsteg innan jag hittar rätt. Det gäller att hitta det som fungerar för den specifika verksamheten. Första hindret vid marknadsföring och affärsutveckling är att man aldrig vågar ta steget ut att testa något nytt. Här kastade jag mig in i något oprövat och jag lärde mig massor på vägen.

Vad har ni själva för erfarenheter av Facebook-kampanjer? Berätta gärna i kommentarerna nedan.