Lyft

Lyft – om att göra tjänster sociala

I juni besökte jag San Francisco efter att ha varit därifrån i drygt ett år. Mycket var sig likt men bland det första jag märkte när jag landade fanns dessa rosa mustascher som en del av bilarna stoltserade med. Nyfiken på vilken kampanj de stöttade blev jag förvånad att höra att det var bilar i en ny “taxi-verksamhet” – en där vem som helst kan agera chaufför med hjälp av en social app.

“It’s all about community”

Lyft är en i raden av biltjänster som dykt upp under det senaste året i San Francisco och anledningen till att jag vill berätta om dessa tjänster är det sociala i själva affärsidén. Jag har tidigare nämnt att jag anser att företag som vill hänga med bör se över hur de kan utveckla sina produkter och tjänster med hjälp av sociala nätverk. Lyft är ett bra exempel på ett företag som lyfter blicken från plattformar som Facebook och istället bakar in den sociala tekniken direkt i sin produkt.

För 20 år sedan kunde man ofta se liftare vid väggrenen med en enkel tumme upp, men genom åren har detta blivit mer ovanligt. Säkerhet är en bärande orsak och riskmedvetenhet från både förare och passagerare har lett till att vi idag är minde benägna att hjälpa varandra med just det – lift.

Lyft låter både förare och passagerare betygsätta varandra vilket säkerställer att det blir en bra upplevelse för båda. Sköter du dig inte så åker du ut ur gemenskapen. Det handlar helt enkelt om att göra var och en ansvarig för sina handlingar, det handlar om avsaknad av anonymitet.

Passengers and drivers rate each other after every ride. If you rate a driver below 4 stars, you’ll never be matched with that driver again. If a driver’s average falls below 4½ out of 5 stars, they are removed from the Lyft community. It’s our way of maintaining high-quality standards. - Lyft

Glädjen i att mötas

Det finns något oerhört tillfredställande med att kunna möta medmänniskor – att få hjälp och att kunna hjälpa. I mindre samhällen är detta ofta en självklarhet men allteftersom männskligheten valt att flytta in i städer har vi blivit mer och mer isolerade och på så vis anonyma.

Med anonymitet kan vi slippa ta ansvar för våra handlingar. Om ingen vet vem jag är så kan ingen ställa mig till svars. De allra flesta uppskattar känslan av gemenskap men känslan av samhörigheten har försvagats i våra samhällen. Inte för att vi inte längre vill, utan för att vi inte vågar lita på anonyma människor. Sociala tjänster hjälper till att riva dessa murar och gör det möjligt för oss att mötas igen.

Hur kan ditt företag riva murar?

Alla företag kan inte utveckla en app, och bör inte göra det heller. Vad varje företag bör göra är att fundera på hur deras tjänst eller produkt skulle kunna sättas i en social kontext. De flesta beslut fattas med hjälp av våra sociala nätverk. Vem frågar dina kunder om råd inför inköp? Vilka frågor ställer de? Hur kan ditt företag sättas i en gemenskap?

Underlätta för dina kunder i deras beslutsprocess. Hjälp dem se vad andra säger, hjälp dem ställa frågor och få svar. Bjud in dina kunder i diskussioner och skala bort allt vad anonymitet innebär. Kanske kan det vara som så att med öppenhet så kan även ditt företag riva en och annan mur.

Vad tror du?

K