Hur säljer jag via sociala medier?

Hur säljer jag via sociala medier?

Som småföretagare måste man väga varje insats noggrant mot de förväntade resultaten för att inte placera sina resurser i fel korg. Och eftersom många vid det här laget har konstaterat att sociala medier tar tid att arbeta med blir den naturliga följdfrågan – Hur säljer jag via sociala medier?

Mycket har hänt på senare år som har förändrat vår syn på försäljning radikalt. Vi vet idag vad de flesta länge haft på känn, nämligen att vi fattar våra beslut utifrån känslor. Vi vill gärna tro att vi är rationella och att vi fattar beslut utifrån den fakta vi har framför våra ögon, men det som styr vårt handlande är allt som oftast vår magkänsla. Faktainhämtningens främsta syfte är att stärka oss i det beslut som vi redan har fattat med hjälp av magen.

Vad innebär det här för säljare?

Egentligen innebär det inget nytt mer än att vi idag vet att inga säljargument biter ifall det inte känns rätt från början. En bra säljare är därför oftast någon som vi vet kan hjälpa oss lösa våra problem utan att stressa fram ett avslut. Vi litar på att de inte försöker få oss att köpa produkter som vi egentligen inte behöver och därför har vi ett starkt förtroende för dem.

Med fler kontaktytor har man större möjlighet att bygga upp ett förtroende. Säljare har länge vetat att gemensamma intressen och bekanta är något som hjälper en i säljsituationer och att regelbunden kontakt är nödvändigt för att hålla liv i en kundrelation. Med detta i åtanke så faller det sig ganska naturligt att sociala medier är en stark säljkanal att överväga om man bara vet hur den ska användas.

Hur säljer jag via sociala medier?

Under augustiträffen med Social Media Club Göteborg så diskuterade vi framgångsrikt företagsbloggande, och bordet jag satt vid fick svara på just denna fråga. Det blev en bra diskussion vi vårt bord som resulterade i 5 tips.

  1. Våga vara dig själv och gärna lite knasig.
  2. Våga vara obekväm och lite kontroversiell
  3. Våga dela med dig. Släpp tanken på att någon kan stjäla din idé, bild eller text
  4. Dela med dig av din berättelse, den du är kan ingen ta ifrån dig.
  5. Ställ gärna öppna frågor och ta vara på möjligheten att låta kunder ställa frågor till dig.
Puh tänker till om säljstrategi

Puh tänker till om säljstrategi

Vi måste alla släppa tanken på sälj som en övertalningsexercis som är över på några minuter. Idag har vi kanaler för att hålla liv i mer långsiktiga relationer och därför råd att vänta på att våra potentiella kunder känner sig redo. Inspirera, tipsa och hjälp dina kunder att lösa problem så skapar du bättre förutsättningar för en ömsesidig relation. 

För att enklast förklara vad det är för material du ska dela med dig av i sociala medier tar jag hjälp av Nalle Puh. Även en björn med väldigt liten hjärna tycks nämligen förstå hur man bäst uppnår dessa mål.

Tänk dig in i dina potentiella kunders situation och de olika steg som de tar innan de fattar sitt beslut. Kanske börjar de med att söka inspiration för att sedan börja söka fakta. Om du kan ligga steget framför dem och erbjuda dem hjälp på vägen så är chansen stor att de tillslut kontaktar dig.

Vad har du för tankar om sälj i sociala medier?