Facebook ändrar spelreglerna för företagssidor

#7 Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Idag skriver Mashable om den rapport som Ogilvy gått ut med om att företagssidor på Facebook sen oktober har rasat rejält i sin organiska räckvidd. Ogilvy spår rent av att det inom en inte allt för lång framtid kommer att hamna på 0%. För företag och organisationer kommer det innebära att man måste betala för att nå ut till sina gillare.

Betala eller inte betala?

Om det sker så är naturligtvis frågan om företag kommer att betala för att nå ut eller om de kommer att överge Facebook för andra lösningar. Många är frustrerade över de förändringar som redan införts och pratar nu om att lämna skeppet.

Facebooks styrka ligger naturligtvis i deras storlek. Det faktum att många företag redan har investerat tid och pengar i att utveckla sin närvaro talar för att många trots allt kommer att bli kvar. Hårdast slår det här naturligtvis mot ideella organisationer och mindre företag med begränsatt med resurser.

Vad kommer du att göra?

Hur ser det ut för dig? Har du en sida på Facebook och kommer du att välja att vara kvar om du måste betala? Berätta gärna hur du känner inför det här.